Command Palette

Search for a command to run...

Mangelfuld oplysning om samtykke til markedsføring i online konkurrencer

Dato

3. juni 2021

Afgørelsestype

Brug af konkurrencer på nettetSpam

Fuld sag

Emner

Forbrugerombudsmandens øvrige sager

En forbruger deltog i en online konkurrence om en smartphone, men blev efterfølgende kontaktet af telefonsælgere, der forsøgte at sælge forskellige produkter, herunder telefonabonnementer. Forbrugeren var ikke klar over, at deltagelse i konkurrencen indebar samtykke til at modtage markedsføring fra en række virksomheder.

Sagens omstændigheder

  • Forbrugerombudsmanden undersøgte konkurrencen og to lignende konkurrencer udbudt af samme leadvirksomhed.
  • Formålet med konkurrencerne var at indhente samtykke til markedsføring fra en lang række virksomheder, mod at forbrugerne deltog i en lodtrækning om præmier.
  • Oplysningen om samtykke til markedsføring var først synlig på side 6 i konkurrencebetingelserne og var ikke tydeligt fremhævet.
  • Samtykketeksten var blandet med samtykke til konkurrencevilkår og fortrolighedspolitik, hvilket gjorde det svært for forbrugerne at gennemskue, at de gav samtykke til at modtage markedsføring.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at de samtykker, der blev indhentet i konkurrencerne, ikke opfyldte lovgivningens krav til et gyldigt samtykke. Derfor kunne samtykkerne ikke lovligt bruges til at kontakte forbrugere via telefon, e-mail eller andre kanaler med markedsføringsmateriale. Forbrugerombudsmanden underrettede både leadvirksomheden og de virksomheder, der havde fået samtykke til at sende markedsføringsmateriale gennem konkurrencerne, om denne vurdering.

Lignende afgørelser