Command Palette

Search for a command to run...

Virksomheds uanmodede henvendelser om etablering af fibernet ansås for at være omfattet af Forbrugeraftaleloven

Dato

26. august 2014

Afgørelsestype

Aggressiv markedsføringDørsalg

Fuld sag

En antenneforening gjorde Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at en virksomhed, der etablerede fibernet, rettede uanmodet personlig henvendelse til forbrugere på deres bopæl. Virksomheden ejede en tredjedel af en anden virksomhed, der udbød fibernet.

Sagens omstændigheder

  • Virksomheden etablerede fibernet i specifikke områder og kontaktede beboere for at få oplysninger om, hvor udtag skulle etableres.
  • Formålet var at gøre det nemmere for beboerne at blive tilsluttet fibernettet, hvis de senere blev interesserede.
  • Hvis beboerne spurgte til anvendelsen af fibernet, henviste virksomheden til udbyderen af bredbånd.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at henvendelserne også skete med henblik på at orientere forbrugerne om muligheden for fibernet og for at bede dem oplyse, hvor tilslutningen skulle placeres.
  • Selvom der ikke blev fremsat konkrete tilbud, skabte henvendelsen opmærksomhed om produktet og var et første skridt i retning af en aftale.
  • Henvendelsen kunne også være egnet til at fremkalde et tilbud fra forbrugerens side.

Ændring af markedsføring

  • Virksomheden ændrede sin markedsføring, så beboerne ikke længere blev kontaktet uanmodet.
  • I stedet modtog de et brev, hvor de blev opfordret til at kontakte virksomheden, forudsat at de ikke var på Robinsonlisten.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens uanmodede personlige henvendelser til beboerne, for at bede dem oplyse, hvor udtaget til tilslutning skulle etableres, var problematiske. Selvom der ikke blev fremsat konkrete tilbud, skabte henvendelsen opmærksomhed om produktet og var et første skridt i retning af en aftale. Henvendelsen kunne også fremkalde et tilbud fra forbrugerens side. Derfor måtte virksomheden ikke rette uanmodet personlig henvendelse til beboerne. Markedsføringslovens § 6, stk. 3, skulle iagttages inden breve blev sendt ud. Virksomheden ændrede herefter sin markedsføring, så beboerne ikke længere blev kontaktet uanmodet, men i stedet modtog et brev, hvor de blev opfordret til at kontakte virksomheden, forudsat at de ikke var på Robinsonlisten.

Lignende afgørelser