Ulovligt telefonsalg efter mangelfulde samtykker indhentet via online konkurrencer
Dato
31. januar 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmanden modtog et stort antal klager fra forbrugere i perioden januar 2014 til oktober 2016 vedrørende uanmodede telefoniske henvendelser fra teleudbydere og energivirksomheder.
Sagens baggrund
- Virksomhederne hævdede, at forbrugerne havde givet samtykke til opringningerne ved deltagelse i forskellige online konkurrencer, ofte udbudt af leadvirksomheder.
- Forbrugerombudsmanden undersøgte i alt 89 forskellige konkurrencer for at vurdere gyldigheden af disse samtykker.
Forbrugerombudsmandens vurdering af konkurrencerne
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke tydeligt fremgik af konkurrencerne, at formålet var at indhente samtykke til markedsføring. Derfor opfyldte de indhentede samtykker ikke lovgivningens krav.
Forbrugerombudsmanden lagde vægt på følgende elementer i sin vurdering:
- Konkurrencerne fokuserede primært på præmierne.
- Samtykkets ordlyd var uklar og vanskelig at forstå.
- Forbrugerne skulle ofte besvare mange spørgsmål, før de blev oplyst om samtykke til markedsføring.
- Oplysningen om samtykke var ofte placeret med småt eller gemt i persondatapolitikken eller konkurrencebetingelserne.
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at oplysningen om samtykke til markedsføring ikke havde samme meddelelseseffekt som selve tilbuddet om at deltage i konkurrencen.
Samtykkets gyldighed
Da samtykkerne ikke opfyldte lovgivningens krav, blev de efterfølgende opkald til forbrugerne betragtet som ulovlige. Desuden var mange forbrugere blevet kontaktet mere end et år efter, at de angiveligt havde givet deres samtykke, hvilket også gjorde samtykkerne ugyldige på grund af passivitet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne om telefonsalg over for de virksomheder, der havde foretaget ulovlige opkald til forbrugerne. Begrundelsen var, at de indhentede samtykker via konkurrencer ikke opfyldte lovgivningens krav, og at markedsføringen fandt sted mere end et år efter, at samtykket var givet, hvilket medførte, at samtykkerne var bortfaldet ved passivitet. Forbrugerombudsmanden orienterede desuden lead-virksomhederne om, at de kunne straffes for medvirken til ulovligt telefonsalg, hvis de videresolgte samtykker, der ikke opfyldte lovgivningens krav.
Lignende afgørelser