Command Palette

Search for a command to run...

Bøde for vildledende reklame om dyner til 50 kr.

Dato

16. juli 2009

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Domme i straffesager

Sagen drejer sig om en tv-reklame fra en møbel- og boligudstyrsforretning, der blev vist på flere tv-kanaler i anledning af direktørens 50-års fødselsdag. I reklamen blev der tilbudt dyner til 50 kr. stykket.

Sagens omstændigheder

  • Reklamen viste direktøren omgivet af dyner, der sagde »Ja, men I skal også ha' et helt vanvittigt 50 års fødselsdagstilbud, værs'go dyner; frit valg 50 kr. uanset tidligere priser. Hva' si'r I så?«. Teksten i reklamen anførte blot: »Hvide og mønstrede dyner; frit valg 50 kr.«.
  • Forbrugere forventede at kunne købe alle dyner, eller i det mindste alle hvide og mønstrede dyner, til 50 kr., men tilbuddet gjaldt kun bestemte dyner, der før havde kostet op til 149 kr.
  • Dette førte til mange klager til Forbrugerstyrelsens telefonrådgivning og Radio- og TV-Reklamenævnet.

Forbrugerklager og undersøgelser

  • Forbrugerklagenævnet behandlede en klage, men henviste til domstols- og nævnspraksis om, at tv-reklamer ikke er bindende tilbud.
  • Radio- og TV-Reklamenævnet fandt reklamen vildledende, men kunne ikke foretage sig yderligere, da reklamen ikke skulle vises igen.
  • Forbrugerombudsmanden opfordrede først virksomheden til at imødekomme erstatningskrav, men anmeldte derefter sagen til politiet, da reklamen blev anset for at være i strid med Markedsføringsloven § 3.

Afgørelse

Sø- og Handelsretten idømte selskabet en bøde på 125.000 kr. for overtrædelse af Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Retten fastslog, at reklamen var urigtig, vildledende og urimeligt mangelfuld på baggrund af en samlet vurdering af billede, tale og tekst. Det forhold, at dynernes førpris ikke var nævnt i reklamen, var medvirkende til, at reklamen blev misforstået og i væsentlig grad påvirkede efterspørgslen. Ved bødeudmålingen lagde retten vægt på antallet af udsendte tv-reklamer, den tilsigtede fortjeneste, de udgifter som selskabet havde haft til fremstilling og visning af reklamen, og det forhold, at selskabet efter rettens opfattelse havde foretaget en rimelig form for afhjælpning over for en del af de forbrugere, der havde set reklamen, idet selskabet stillede et ekstra antal dyrere dyner til rådighed for kunderne til 50 kr.

Lignende afgørelser