Vildledende markedsføring af frimærker ved angivelse af oppustede katalogværdier
Dato
8. september 2003
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler vildledende markedsføring af frimærker. NF-International A/S (nu Aktieselskabet af 919 1999 under konkurs) markedsførte frimærkepakker overfor forbrugere, hvor de oplyste en samlet katalogværdi, der var væsentlig højere end pakkens pris, og angav besparelser ud fra denne værdi.
Markedsføringspraksis
- Selskabet fastsatte katalogværdien for alle usorterede frimærker til mindstenoteringen på 1 kr. pr. frimærke.
- Pakkerne indeholdt tusindvis af frimærker, der reelt var næsten værdiløse, men som fik en høj samlet katalogværdi.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne markedsføring var vildledende, da katalogværdien er en vejledende pris ved køb af et enkelt frimærke hos en forhandler og ikke et udtryk for frimærkernes reelle værdi. Forbrugerombudsmanden lagde til grund at markedsføringen var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1.
Afgørelse
Sø- og Handelsretten forbød Aktieselskabet af 919 1999 (tidligere NF-International A/S), nu under konkurs, at oplyse summen af katalogværdierne for de enkelte frimærker ved markedsføring overfor forbrugere af frimærker, som selskabet ikke kendte den nøjagtige identitet af.
Det blev ligeledes forbudt at give oplysninger om katalogværdier, medmindre det samtidig oplyses, at katalogværdier på 5 kr. og derunder er at betragte som mindste noteringer, og at den handelsmæssige værdi af disse frimærker ofte kun er nogle få øre eller brøkdele heraf.
Endeligt blev det forbudt at oplyse summen af katalogværdierne for de enkelte frimærker, medmindre det samtidig oplyses, hvor stor en del af summen, som hidrører fra frimærker med en katalogværdi på 5 kr. eller derunder.
Aktieselskabet af 919 1999 blev dømt til at betale sagens omkostninger til Forbrugerombudsmanden med 5.000 kr.
Lignende afgørelser