Mængdebegrænsning på Tuborg Julebryg: Sø- og Handelsrettens afgørelse i sag mellem Forbrugerombudsmanden og Bilka
Dato
8. september 2003
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler Bilka Lavprisvarehus A/S' markedsføring af Tuborg Julebryg i december 2000, hvor kunder kunne købe en kasse for 94,95 kr. ved køb af max to kasser. Ved køb af flere kasser steg prisen til 168 kr. per kasse.
Sagens omstændigheder
- Forbrugerombudsmanden mente, at mængdebegrænsningen var i strid med Markedsføringsloven § 7, stk. 1, der forbyder detailvirksomheder at fastsætte et loft for, hvor stort et antal enheder den enkelte kunde kan købe af en vare, eller alternativt i strid med Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik.
- Bilka anførte, at markedsføringen var tilrettelagt for at undgå, at andre erhvervsdrivende opkøbte hele partier af tilbudsvarer til videresalg, til skade for almindelige forbrugere.
- Forbrugerombudsmanden anlagde efterfølgende sag mod Bilka den 16. maj 2001.
- Sø- og Handelsretten skulle tage stilling til, om Bilkas markedsføring var i strid med Markedsføringsloven § 7, stk. 1.
Afgørelse
Sø- og Handelsretten frifandt Bilka Lavprisvarehus A/S for Forbrugerombudsmandens påstand om, at Bilkas markedsføring med mængdebegrænsning var i strid med Markedsføringsloven § 7, stk. 1. Retten lagde vægt på, at bestemmelsen efter sin ordlyd og formål ikke omfatter den af Bilka anvendte markedsføring, hvor prisnedsættelsen kun gjaldt de første to enheder af varen. Retten fremhævede, at der ikke var noget til hinder for, at kunden ved flere indkøb kunne skaffe sig et ubegrænset antal varer.
Retten fandt heller ikke, at markedsføringen kunne forbydes efter Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik, da begrænsningen i salget af de stærkt nedsatte varer tjente til at gøre det muligt at anvende dem som slagvarer, hvilket er almindeligt accepteret og ikke i strid med god markedsføringsskik.
Et mindretal i retten mente, at Bilkas markedsføring skulle sidestilles med en mængdebegrænsning og dermed være i strid med Markedsføringsloven § 7, stk. 1.
Forbrugerombudsmanden blev pålagt at betale 20.000 kr. i sagsomkostninger til Bilka Lavprisvarehus A/S.
Lignende afgørelser