Teleselskabs sponsorstøtte afhængig af salg af mobilabonnementer til foreningsmedlemmer var ikke i strid med god markedsføringsskik
Dato
8. september 2003
Afgørelsestype
AftaleindgåelseMindreårige og aftaler
Fuld sag
Emner
Civile retssager
Sagen omhandlede et teleselskabs sponsorkoncept, hvor sponsorstøtte til sports- og fritidsklubber var afhængig af salget af mobilabonnementer til foreningernes medlemmer.
Baggrund
- Teleselskabet indgik samarbejdsaftaler med sports- og fritidsforeninger.
- Sponsorstøtten var direkte knyttet til salget af mobilabonnementer til foreningsmedlemmerne.
- Jo flere abonnementer solgt, desto større sponsorstøtte.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Konceptet udnyttede børns og unges påvirkelighed og manglende kritiske sans.
- Konceptet lagde pres på foreningens ledelse, medlemmer og deres forældre.
- Teleselskabet udnyttede goodwill og loyalitet mellem foreninger og medlemmer i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.
Sø- og Handelsrettens behandling
- Forbrugerombudsmanden anlagde sag ved Sø- og Handelsretten med påstand om forbud mod konceptet.
- Sø- og Handelsretten gav ikke Forbrugerombudsmanden medhold i alle påstande.
- Retten anerkendte vigtigheden af at beskytte børn og unge mod misbrug af loyalitet.
- Retten fremhævede forældrenes og de voksnes ansvar for at vejlede børn og unge om kommercielle henvendelser.
- Retten fandt, at da det kræver, at man er fyldt 18 år for at tegne et mobilabonnement, er det forældrene, der træffer beslutningen.
Afgørelse
Sø- og Handelsretten afgjorde, at Telias sponsorkoncept ikke var i strid med god markedsføringsskik, idet retten lagde vægt på, at forældre og andre voksne har et ansvar for at vejlede børn og unge om kommercielle henvendelser. Retten fandt, at da det kræver, at man er fyldt 18 år for at tegne et mobilabonnement, er det forældrene, der træffer beslutningen.
Retten gav dog Forbrugerombudsmanden medhold i tre andre påstande:
- Det blev forbudt Telia Telecom A/S at udlevere materiale vedrørende "Telia Sport & Fritid"-konceptet, der indeholdt begrænsninger i forbrugernes ret til at opsige aftalen inden for 5 måneder med maksimalt én måneds varsel, jf. Bekendtgørelse om udbud af telenet og teletjenester § 11, stk. 1, nr. 4.
- Det blev forbudt Telia Telecom A/S at lade private udsende Telia Telecom A/S's markedsføringsmateriale, medmindre Telia Telecom A/S sikrer overholdelse af Markedsføringsloven § 6a.
- Telia Telecom A/S skulle anerkende, at samtykket til at modtage personlig adresseret reklame fra Telia Telecom A/S, som forbrugere afgav ved tilmelding til "Telia Sport & Fritid"-abonnementet, ikke opfyldte betingelserne i Markedsføringsloven § 6a for at kunne rette henvendelse til forbrugerne, hvis de var registreret i CPR eller havde frabedt sig dette.
Lignende afgørelser