Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsrettens dom: Ringenes Herre konkurrence – Købsbetinget deltagelse og tilfældighedskonkurrence

Dato

15. december 2003

Afgørelsestype

Brug af konkurrencer på nettetUrimelige vilkår

Fuld sag

Emner

Civile retssager

Sagen omhandler hvorvidt Quaker Oats Scandinavia overtrådte Markedsføringsloven § 11 (tidligere § 9) ved at afholde en Ringenes Herre konkurrence i forbindelse med salg af morgenmadsproduktet Guldkorn. Forbrugerombudsmanden mente, at konkurrencen var købsbetinget og en tilfældighedskonkurrence, hvilket er i strid med loven.

Sagens omstændigheder

  • Quaker Oats afholdt en Ringenes Herre konkurrence fra december 2001 til april 2002.
  • I hver pakke Guldkorn var der et kort med en talkode, der kunne bruges til at deltage i konkurrencen.
  • Man kunne også deltage via konkurrencekuponer i butikkerne.
  • Konkurrencen foregik ved at ringe ind og svare på spørgsmål relateret til Ringenes Herre.
  • Forbrugerombudsmanden argumenterede for, at konkurrencen reelt var købsbetinget, da markedsføringen af den ikke-købsbetingede deltagelse var utilstrækkelig.
  • Quaker Oats anførte, at konkurrencen var en præstationskonkurrence, da det krævede viden om Ringenes Herre universet og hurtighed at vinde.

Markedsføring af konkurrencen

  • Konkurrencen blev markedsført i TV, Anders And & Co., og i butikkerne.
  • TV-reklamerne indeholdt en kort og svagt synlig tekst om, at konkurrencen ikke var købsbetinget.
  • Annoncer i Anders And henviste til konkurrencekuponer i butikkerne.
  • Markedschefen for Quaker Oats forklarede, at salgskonsulenterne var ansvarlige for at distribuere konkurrencekuponerne til butikkerne.
  • Der var trykt 20.000 konkurrencekuponer, og det fremgik ikke af emballagen, at konkurrencen ikke var købsbetinget, og hvordan man kunne deltage uden køb.

Coop Danmarks og Dansk Supermarkeds procedurer

  • Repræsentanter fra Coop Danmark og Dansk Supermarked forklarede, at kampagner typisk skal godkendes centralt, og at leverandørerne er ansvarlige for at vedligeholde kampagnematerialet i butikkerne.
  • Det var uklart, om Ringenes Herre konkurrencen var godkendt centralt i alle butikker.

Afgørelse

Sø- og Handelsretten afviste Forbrugerombudsmandens principale og subsidiære påstand 1 samt påstand 2, da disse blev anset for at være for generelle og uden konkret relation til den specifikke konkurrence. Retten fandt, at deltagelse i konkurrencen reelt var købsbetinget, men at konkurrencen ikke var en tilfældighedskonkurrence, da spørgsmålene krævede kendskab til Ringenes Herre universet, og at der skulle svares på tid. Retten lagde vægt på, at præmierne blev uddelt efter objektive kriterier, nemlig hvem der hurtigst svarede rigtigt på alle spørgsmål. Da der ikke var tale om en tilfældighedskonkurrence, og der ikke var fundet vildledende præsentation af konkurrencevilkårene eller utilbørlig udnyttelse af børns indsigt, blev Quaker Oats Scandinavia frifundet for den mere subsidiære del af Forbrugerombudsmandens påstand. Hver part skulle bære egne sagsomkostninger.

Lignende afgørelser