Carlsberg: Konkurrence med indsendelse af kapsler ikke i strid med Markedsføringsloven
Dato
30. marts 2004
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler Forbrugerombudsmandens sag mod Carlsberg A/S for overtrædelse af Markedsføringsloven § 11 (tidligere § 9) om forbud mod købsbetingede konkurrencer.
Sagens omstændigheder
- Carlsberg afholdte en konkurrence, hvor forbrugerne kunne deltage ved at indsende ølkapsler eller ringe til en voice respons.
- Forbrugerombudsmanden mente, at konkurrencen var købsbetinget, da man kunne forbedre sine vinderchancer ved at købe flere øl og indsende flere kapsler.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden argumenterede for, at konkurrencen tilskyndede til køb, hvilket var i strid med lovens formål.
Afgørelse
Sø- og Handelsretten afgjorde, at Carlsbergs konkurrence ikke var i strid med Markedsføringsloven § 11 (tidligere § 9). Retten fandt, at selvom der var en teoretisk mulighed for at forbedre sine vinderchancer ved at købe øl og indsende kapsler, var det både lettere og billigere at deltage via voice respons. Derfor anså retten ikke konkurrencen for at være købsbetinget.
Dissens
En dommer var uenig og mente, at konkurrencen kunne tilskynde forbrugerne til at købe et produkt, de ellers ikke ville købe, for at forbedre deres vinderchancer, hvilket han anså for at være i strid med bestemmelsens formål.
Lignende afgørelser