Command Palette

Search for a command to run...

Teleselskab idømt bøde for uanmodet telefonsalg af abonnementer

Dato

19. maj 2004

Afgørelsestype

Indhentelse af samtykkeTelefon og bredbåndTelefonsalg

Fuld sag

Emner

Bødevedtagelse udenretlig

Sagen omhandler et teleselskabs markedsføringspraksis, hvor de via et eksternt callcenter foretog uopfordrede telefonopkald til forbrugere med henblik på at sælge telefonabonnementer.

Sagens omstændigheder

  • Teleselskabet havde engageret et callcenter til at kontakte potentielle kunder.
  • Callcenteret skulle indledningsvist ringe til et stort antal forbrugere for at skabe interesse for teleselskabets abonnementer.
  • Interesserede forbrugere blev efterfølgende kontaktet af en sælger med henblik på at tegne et abonnement.
  • Teleselskabet havde ringet til ca. 23.000 forbrugere, hvoraf ca. 7.500 havde sagt ja til at blive ringet op igen, og ca. 1.200 rent faktisk tegnede et abonnement.

Forbrugerombudsmandens undersøgelse

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at teleselskabets fremgangsmåde var i strid med Forbrugeraftaleloven § 6, der forbyder telefonisk henvendelse til forbrugere med henblik på salg, medmindre forbrugeren har givet sit forudgående samtykke.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden anmeldte teleselskabet til politiet for overtrædelse af Forbrugeraftaleloven § 6 (tidligere § 2). Teleselskabet accepterede at betale en bøde på 210.000 kr. for at have ringet til forbrugere med henblik på salg af telefonabonnementer, uden at forbrugerne forinden havde givet samtykke hertil. Det selskab, der foretog opkaldene på vegne af teleselskabet, blev ligeledes anmeldt og accepterede en bøde på 170.000 kr.

Lignende afgørelser