Manglende oplysning om oprettelsesgebyr ved markedsføring af bredbåndsabonnement
Dato
4. august 2010
Afgørelsestype
OplysningspligterPriser og besparelsesudsagnTelefon og bredbånd
Fuld sag
Emner
Bødevedtagelse udenretlig
Sagen omhandler et selskabs markedsføring af bredbåndsabonnementer på sin hjemmeside og via bannerreklamer.
Sagens omstændigheder
- Selskabet annoncerede med den månedlige abonnementspris uden at oplyse om et oprettelsesgebyr.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at dette var vildledende, da den samlede mindstepris for abonnementet ikke blev oplyst.
- Selskabet erkendte forholdet og rettede ind efter Forbrugerombudsmandens henvendelse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afgjorde, at selskabet havde overtrådt reglerne om prismarkedsføring ved at annoncere med en månedlig abonnementspris for bredbånd uden at oplyse om et oprettelsesgebyr. Selskabet accepterede at betale et bødeforelæg på 100.000 kr. Bødens størrelse blev fastsat på baggrund af markedsføringsomkostningerne, at selskabet rettede ind umiddelbart efter Forbrugerombudsmandens henvendelse, at problemet kun vedrørte bredbåndsprodukter, og at selskabet ikke tidligere havde modtaget indskærpelser.
Lignende afgørelser