Vildledende brug af før-priser i markedsføring af havemøbler: Bøde til virksomhed
Dato
4. august 2010
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler en virksomheds markedsføring af havemøbelsæt, hvor der blev anvendt før-priser som sammenligningsgrundlag.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden havde over en periode på to måneder markedsført 15 forskellige havemøbelsæt med angivelse af sparbudskaber.
- Priserne på havemøbelsættene var blevet sat op og ned med korte intervaller.
- De angivne før-priser havde kun været gældende i mellem 7 og 15 dage.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at sammenligningen mellem før-priser og tilbudspriser var vildledende, da før-priserne ikke havde været gældende i en længere periode umiddelbart forud for annonceringstidspunktet.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden havde overtrådt Markedsføringsloven § 3 ved at anvende vildledende før-priser i markedsføringen af havemøbelsæt. Virksomheden vedtog en bøde på 300.000 kr. Ved fastsættelsen af bødens størrelse blev der lagt vægt på virksomhedens fortjeneste ved markedsføringen, omkostningerne forbundet hermed, samt at markedsføringen var foregået i en landsdækkende tilbudsavis.
Lignende afgørelser