Bøde for manglende samtykke ved massiv SMS-udsendelse
Dato
3. februar 2011
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed sendte ca. 200.000 sms-beskeder til kunder, der tidligere havde handlet hos dem via deres mobiltelefon. Kunderne havde ikke givet samtykke til at modtage disse beskeder, hvilket potentielt udgør en overtrædelse af Markedsføringsloven § 6.
Sagens omstændigheder
- Kunderne var ikke blevet klart og tydeligt oplyst om, at deres telefonnummer kunne blive brugt til reklame, da de afgav det.
- Kunderne havde heller ikke haft mulighed for at fravælge at modtage reklamer via elektronisk post (sms mv.) i forbindelse med købet.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsendelsen ikke var i overensstemmelse med undtagelsesbestemmelsen i Markedsføringsloven § 6, stk. 2, da betingelserne herfor ikke var opfyldt.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med, at den erhvervsdrivende vedtog en bøde på 800.000 kr. Bøden blev fastsat under hensyntagen til, at der ved meget store udsendelser af spam bør være en vis degressivitet i stigningen i bødeniveauet. Derudover blev der lagt vægt på formildende omstændigheder, herunder at udsendelsen kun havde fundet sted én dag, at den erhvervsdrivende straks standsede udsendelsen ved opdagelse af fejlen, og at den erhvervsdrivende aktivt medvirkede til sagens oplysning.
Lignende afgørelser