Command Palette

Search for a command to run...

Selskab straffes for vildledende markedsføring med falske rabatter

Dato

15. marts 2013

Afgørelsestype

Priser og besparelsesudsagn

Fuld sag

Emner

Bødevedtagelse udenretlig

Sagen omhandler et selskab, der solgte blandt andet slankebukser og produkter til hårstyling via sin hjemmeside. Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på selskabets markedsføringspraksis efter henvendelser fra forbrugere.

Markedsføring med falske rabatter

  • Selskabet annoncerede med 50 % rabat på alle varer, men tilbuddet skulle angiveligt kun gælde til næste dags aften.
  • Forbrugerombudsmanden konstaterede, at tilbuddet med 50 % rabat hver dag blev forlænget med yderligere ét døgn.
  • Den før-pris, der blev sammenlignet med, var derfor ikke en reel normalpris.

Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring

Ifølge Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, der trådte i kraft den 1. marts 2010, skal en normalpris (førpris) som udgangspunkt have været gældende i mindst seks uger, før varerne må sælges med besparelsesbudskaber. En tilbudspris, der markedsføres i mere end to uger i træk, vil som udgangspunkt blive anset som en ny normalpris, og der kan derfor ikke længere lovligt annonceres med besparelser i forhold til den oprindelige pris. Overtrædelse af disse retningslinjer kan, efter en konkret vurdering, udgøre en overtrædelse af vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 3.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden anmeldte selskabet til politiet i juni 2012 for overtrædelse af vildledningsforbuddet i Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Selskabet har efterfølgende betalt en udenretlig bøde på 30.000 kr. for overtrædelsen.

Begrundelse for bøden

Bøden blev fastsat skønsmæssigt under hensyntagen til:

  • Selskabets avancer
  • Overtrædelsens grovhed
  • Den tilsigtede gevinst
  • Retspraksis på området

Forbrugerombudsmanden fandt, at der var tale om en grov overtrædelse af vildledningsforbuddet, da markedsføringen med vildledende besparelsesudsagn og egen ”førpris” som referencepris havde stået på i en lang periode. Det blev betragtet som en skærpende omstændighed, at Forbrugerombudsmanden tidligere havde indskærpet reglerne om prismarkedsføring over for selskabet. Det var dog en formildende omstændighed, at selskabet loyalt medvirkede ved sagens oplysning, herunder ved oplysning om selskabets økonomiske forhold.

Lignende afgørelser