Virksomhed indskærpes for spamming af forbrugere i strid med Markedsføringsloven
Dato
16. oktober 2006
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed, der udbyder tjenester til mobiltelefoner, udsendte ca. 100 e-mails og SMS-reklamer uden modtagernes samtykke.
Baggrund
- Forbrugerombudsmanden modtog i perioden 2004-2006 ca. 30 klager over uønskede e-mail- og SMS-reklamer fra virksomheden.
- Virksomheden erkendte at have sendt reklamerne uden samtykke.
Relevant lovgivning
- Markedsføringsloven § 6 fastslår, at det som udgangspunkt er forbudt at sende reklame via telefax, e-mail eller anden elektronisk post til modtagere, der ikke har givet samtykke.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden havde overtrådt Markedsføringsloven § 6 ved at sende uanmodede reklamer via e-mail og SMS til forbrugere, der ikke havde givet deres samtykke. Da virksomheden erkendte forholdet, og der var tale om et begrænset antal klager, blev der ikke udstedt yderligere sanktioner i form af bøde eller påbud. Forbrugerombudsmanden indskærpede dog, at virksomheden fremover skulle sikre overholdelse af markedsføringslovens bestemmelser om spam.
Lignende afgørelser