Forbrugerombudsmanden indskærper regler om udbetaling af restværdi på elektroniske oplevelsesgavekort
Dato
23. maj 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en virksomhed, der udsteder elektroniske oplevelsesgavekort, og som ikke ville udbetale værdien af disse gavekort. Forbrugerombudsmanden modtog flere klager fra forbrugere herom.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden nægtede at udbetale restværdien af oplevelsesgavekort.
- Forbrugerne klagede til Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomhedens oplevelsesgavekort udgjorde ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester, jf. Betalingsloven § 1, stk. 5, da de indeholder en fordring på en oplevelse og aflæses elektronisk.
- Forbrugerombudsmanden fastslog, at køb af oplevelsesgavekort ikke kan sidestilles med forudbetaling af en specifik ydelse.
- Udbetalingspligten gælder uanset om oplevelsesgavekortet er ombyttet eller har forlænget gyldighed.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden indskærpede betalingslovens regler over for virksomheden, der udsteder elektroniske oplevelsesgavekort. Virksomheden blev pålagt at udbetale restværdien af oplevelsesgavekort, uanset om gavekortet var ombyttet eller gyldighedsperioden var forlænget. Afgørelsen er baseret på, at oplevelsesgavekortene anses for ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester omfattet af Betalingsloven § 96, stk. 2. Virksomheden har efterfølgende oplyst, at den fremover vil udbetale værdien af deres oplevelsesgavekort.
Lignende afgørelser