Fitnesskæde overtrådte markedsføringsloven og betalingsloven ved automatisk overdragelse af medlemskaber og betalingsaftaler
Dato
26. november 2018
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Forbrugerombudsmanden behandlede en sag, hvor en forbruger klagede over, at hendes fitnessmedlemskab og betalingsaftale automatisk var blevet overdraget til en anden fitnesskæde uden hendes samtykke.
Sagens omstændigheder
- Fitnesskæden orienterede medlemmerne om overdragelsen umiddelbart efter, at den havde fundet sted.
- Medlemmerne fik et nyt medlemsnummer og skulle underskrive nye medlemsbetingelser ved afhentning af medlemskort.
- Medarbejderne blev instrueret i at informere medlemmer om muligheden for at opsige deres medlemskab.
- Betalingsaftaler via Betalingsservice blev ligeledes overdraget.
Forbrugerombudsmandens vurdering af overdragelse af medlemskaber
- Overdragelse af medlemskaber kræver som udgangspunkt samtykke fra medlemmerne.
- Orienteringen via e-mail blev betragtet som en opsigelse af det eksisterende medlemskab og et tilbud om en ny aftale.
- Da overdragelsen skete automatisk, var der ikke en gyldig accept fra medlemmerne.
- En overdragelse uden samtykke kunne kun ske, hvis det var aftalt i de oprindelige vilkår, og medlemmerne blev underrettet med et rimeligt varsel samt havde mulighed for at opsige aftalen.
- Overtrædelse af civilretlig forbrugerbeskyttelseslovgivning er i strid med Markedsføringsloven § 3 om god skik.
Forbrugerombudsmandens vurdering af overdragelse af betalingsaftaler
- Overdragelse af retten til betaling kan som udgangspunkt ske uden samtykke fra debitor.
- En betalingstransaktion kræver dog samtykke fra betaleren, jf. Betalingsloven § 82.
- En betalingsaftale kan ikke overdrages uden samtykke, og der skal ske fornyelse af eksisterende betalingsaftaler ved kreditorskifte.
Afslutning af sagen
- Medlemmer, der ikke afhentede deres nye medlemskort inden for tre måneder, fik lukket deres medlemskab, og eventuelle betalinger blev tilbageført.
- Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med en orientering om, at fitnesskæden handlede i strid med markedsføringsloven og betalingsloven.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at fitnesskæden havde handlet i strid med Markedsføringsloven § 3 om god markedsføringsskik og Markedsføringsloven § 4 om god erhvervsskik ved overdragelsen af medlemskaberne, da overdragelsen skete uden medlemmernes samtykke, medlemmerne ikke modtog en underretning om overdragelsen med et rimeligt varsel, og medlemmerne ikke havde mulighed for at opsige aftalen, før overdragelsen skete. Endvidere fandt Forbrugerombudsmanden, at fitnesskæden havde handlet i strid med Betalingsloven § 82 ved overdragelsen af betalingsaftalerne uden samtykke fra medlemmerne. Sagen blev afsluttet med en orientering til fitnesskæden om disse forhold.
Lignende afgørelser