Detailvirksomheds afvisning af kontant betaling i servicecenter strider mod Betalingsloven
Dato
24. maj 2019
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Forbrugerombudsmanden behandlede en klage over en detailvirksomheds praksis i et varehus, hvor servicecenteret (vareudleveringsafsnittet) nægtede at modtage kontant betaling ved indlevering af en computer til reparation.
Sagens omstændigheder:
- Virksomheden begrundede afvisningen med sikkerhedsmæssige årsager, da servicecenteret lå ca. 400 meter fra varehusets hovedindgang i et mørkt industrikvarter.
- Kunder blev henvist til at betale kontant inde i selve varehuset.
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne praksis var i strid med Betalingsloven § 81, stk. 1, da kunder med betalingskort kunne betale direkte i servicecenteret, mens kontantkunder blev henvist til en anden placering.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at detailvirksomheden havde handlet i strid med Betalingsloven § 81, stk. 1 ved ikke at modtage kontant betaling i servicecenteret i tidsrummet fra kl. 06.00 til 22.00. Virksomheden kunne ikke afvise kontant betaling ud fra sikkerhedsmæssige hensyn, da der i lovgivningen allerede er foretaget en afvejning mellem hensynet til kundens adgang til at kunne betale kontant og den øgede risiko for røveri i visse geografiske områder, jf. Betalingsloven § 81, stk. 3.
Lignende afgørelser