Teleudbyders pligt til betalingsadvisering ved abonnementsbetalinger og tillægsopkrævninger
Dato
8. september 2020
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
En televirksomhed planlagde at stoppe med at sende betalingsadviseringer til sine abonnementskunder, der blev sendt otte dage før betalingstrækket.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede følgende:
- At televirksomheden kun kan undlade at sende betalingsadviseringer, når de selv er betalingsmodtager og opkrævningen er et fast beløb på et fast tidspunkt.
- At lejlighedsvise tillægsopkrævninger kræver betalingsadvisering på et varigt medium.
- At betalingstransaktioner via telekommunikationsudstyr eller betaling med sim-kort kræver advisering snarest muligt på et varigt medium.
- At advisering via en indbakke på virksomhedens hjemmeside ikke er tilstrækkeligt.
- At afgiftspligtige virksomheder skal udstede fakturaer i henhold til Momsloven § 52 a.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fastslog, at en televirksomhed kun kan undlade at sende betalingsadviseringer, når virksomheden selv er betalingsmodtager og opkrævningen består af et fast beløb på et forudbestemt tidspunkt. Hvis der opkræves lejlighedsvise tillægsopkrævninger, kræves betalingsadvisering på et varigt medium. Ved betalingstransaktioner via telekommunikationsudstyr eller betaling med penge/værdier registreret på forbrugerens sim-kort, skal advisering ske snarest muligt på et varigt medium, jf. Betalingsloven § 1, stk. 5, jf. Betalingsloven § 77, stk. 1, nr. 1 og 2. Advisering via en indbakke på virksomhedens hjemmeside er ikke tilstrækkeligt. Forbrugerombudsmanden bemærkede afslutningsvist, at afgiftspligtige virksomheder er forpligtet til at udstede fakturaer i henhold til Momsloven § 52 a.
Lignende afgørelser