Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden vurderer indhentning af betalingsoplysninger til prismatch som ulovlig behandling

Dato

12. november 2019

Afgørelsestype

Brug af oplysninger om betalinger

Fuld sag

Emner

Forhåndsbeskeder

Sagen omhandler en virksomheds plan om at indhente kunders betalingsoplysninger for at tilbyde et prismatch på et produkt. Virksomheden ville bruge oplysningerne til at give kunderne et forbrugsoverblik og et prismatch.

Sagens omstændigheder

  • Virksomheden havde indgået en aftale med en anden virksomhed om at tilbyde prismatch til dennes kunder.
  • Virksomheden ville indhente kundernes betalingsoplysninger for at lette processen med at finde de nødvendige oplysninger til prismatchet.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at formålet med at indhente betalingsoplysninger primært var at dokumentere rabatten i prismatchet, og ikke at tilbyde et forbrugsoverblik direkte til kunderne.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden fandt, at indhentning af betalingsoplysninger til prisfastsættelse (prismatch) ikke er en tjeneste, der er direkte henvendt til kunderne.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at virksomheden ikke lovligt kunne behandle kundernes betalingsoplysninger til brug for prismatch.
  • Behandling af betalingsoplysninger til fastsættelse af individuelle priser baseret på prismatch er ikke tilladt ifølge Betalingsloven § 125, stk. 4.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden meddelte virksomheden, at virksomheden ikke lovligt kunne indhente kundernes betalingsoplysninger til de formål, der var nævnt i forhåndsbeskeden. Begrundelsen var, at indhentning af betalingsoplysninger til brug for prismatch ikke udgør en tjeneste, der er direkte henvendt til kunderne, og at betalingsoplysninger ikke må behandles til fastsættelse af individuelle priser baseret på prismatch i forhold til den enkelte kundes hidtidige betalinger, jf. Betalingsloven § 125, stk. 4.

Lignende afgørelser