SMS-tjeneste: Manglende samtykke til betaling via SMS i henhold til Betalingsloven
Dato
15. februar 2021
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed ønskede Forbrugerombudsmandens vurdering af, hvorvidt de kunne trække 1 kr. + almindelig SMS-takst via forbrugerens telefonregning, når forbrugeren, som ikke var tilmeldt tjenesten, sendte en SMS med tjenesten.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden tilbød en tjeneste, hvor forbrugere kunne sende en SMS til et 4-cifret SMS-nummer med angivelse af en nummerplade på en bil og en besked, som skulle sendes til ejeren af den pågældende bil, hvis ejeren var tilmeldt som bruger af tjenesten.
- Det var også muligt for forbrugere, som ikke var tilmeldt tjenesten, at sende SMS’er gennem tjenesten.
- Forbrugerombudsmanden skulle vurdere, om virksomheden lovligt kunne trække betaling via forbrugerens telefonregning, når forbrugeren ikke var tilmeldt tjenesten.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at en forbruger, der sendte en SMS til tjenesten, ikke kunne anses for at have givet samtykke til betalingen efter Betalingsloven § 82, da forbrugeren ikke fik oplysninger om beløbets størrelse på det sted, hvor autorisationen skete. Det ville udgøre en uautoriseret betaling i strid med betalingsloven, hvis virksomheden debiterede forbrugerens telefonregning ved brug af SMS-tjenesten.
Lignende afgørelser