Takeaway-forretningssted skal acceptere kontant betaling trods online bestilling
Dato
20. januar 2022
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En virksomhed anmodede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked vedrørende kontantbetaling i et takeaway-forretningssted, hvor maden kun kunne bestilles online.
Sagens omstændigheder
- Virksomheden ønskede at vide, om de var forpligtet til at modtage kontanter, hvis kunderne kun kunne afhente mad, der var bestilt online.
- Forretningsstedet ville modtage online betalinger via en app.
- Der ville være personale til stede for at udlevere maden.
- Onlinebestilling via webpage/app ville også kunne ske på forretningsstedet.
Problemstilling
- Spørgsmålet var, om forretningsstedet var omfattet af undtagelserne for fjernsalg og ubemandede selvbetjeningsmiljøer i Betalingsloven § 81, stk. 2, således at de ikke ville være forpligtet til at modtage kontanter.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at begge undtagelser til kontantreglen i Betalingsloven § 81, stk. 1 er tiltænkt situationer, hvor der ikke er personlig kontakt mellem forbrugeren og betalingsmodtageren.
- Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at der ville være personale til stede, og at onlinebestilling ville kunne ske på forretningsstedet.
- Forbrugerombudsmanden bemærkede, at fjernsalg er defineret i Forbrugeraftaleloven § 3, nr. 1 som aftaler, der indgås uden fysisk møde mellem forbruger og erhvervsdrivende.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at takeaway-forretningsstedet ville være forpligtet til at tage imod kontantbetaling, selvom maden kun kunne bestilles online. Begrundelsen var, at da forretningsstedet modtager online betalinger via en app, er de som udgangspunkt omfattet af pligten til at modtage kontanter i henhold til Betalingsloven § 81, stk. 1. Undtagelserne for fjernsalg og ubemandede selvbetjeningsmiljøer i Betalingsloven § 81, stk. 2 fandtes ikke at være gældende i dette tilfælde, da der ville være personale til stede for at udlevere maden, og onlinebestilling ville kunne ske på forretningsstedet. Forbrugerombudsmanden understregede, at undtagelserne til kontantreglen skal fortolkes indskrænkende. Da udlevering af et produkt til rette modtager på et forretningssted sidestilles med at modtage betaling, og da der ville være fysisk kontakt på forretningsstedet, fandtes undtagelserne ikke at være opfyldt. Det forhold, at aftaler også ville kunne indgås uden for forretningsstedet via webpage/app, medførte ikke, at betalingsmodtageren generelt ville være undtaget fra forpligtelsen til at modtage kontanter efter Betalingsloven § 81, stk. 1 på forretningsstedet.
Lignende afgørelser