Vildledende og uklar prisinformation fra elselskab på hjemmeside og i telefonsalg
Dato
26. marts 2025
Afgørelsestype
Fuld sag
Forbrugerombudsmanden modtog adskillige klager over et elselskab, der blev anklaget for at give vildledende prisoplysninger på sin hjemmeside og i telefonsalg.
Markedsføring på hjemmesiden
Elselskabets hjemmeside gav forbrugerne det indtryk, at de kunne få en elaftale med en simpel variabel pris, der fulgte markedet, samt et abonnement til 1 krone og 100 % certificeret grøn strøm. Væsentlige prisoplysninger var dog ikke præsenteret klart og tydeligt. Følgende omkostninger var skjult i fold-ud-menuer eller pop-up-vinduer:
- Et spottillæg på 0,04 kr. pr. kWh.
- Et tillæg for "grøn kompensation" på 0,15 kr. pr. kWh.
- Et månedligt netadministrationsgebyr på 13,75 kr.
- Oplysninger om transport og afgifter.
Telefonsalg
I en optaget telefonsamtale, som en klager fremsendte, undlod en telefonsælger, der handlede på vegne af elselskabet, at oplyse om spottillægget, tillægget for grøn kompensation og netadministrationsgebyret.
Forbrugerombudsmandens indledende undersøgelse
Forbrugerombudsmanden konstaterede, at elselskabets præsentation af prisen gjorde det svært for forbrugerne at gennemskue den samlede pris og de enkelte priselementer. Det blev betragtet som en uklar og uhensigtsmæssig måde at præsentere prisen på.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at elselskabets markedsføring var vildledende og i strid med forbuddet mod vildledende udeladelser og vildledende handlinger i Markedsføringsloven § 6 og Markedsføringsloven § 5.
Begrundelse for afgørelsen
- Måden, elselskabet præsenterede sin elpris på, gjorde det vanskeligt for forbrugerne at forstå den reelle pris og finde frem til, hvilke priselementer den samlede pris bestod af.
- Præsentationen blev anset for uklar og uhensigtsmæssig, da væsentlige omkostninger som spottillæg, tillæg for grøn kompensation og netadministrationsgebyr var skjult.
Forbrugerombudsmanden fandt desuden, at elselskabet havde tilsidesat sin oplysningspligt efter Forbrugeraftaleloven § 8 og elleveringsbekendtgørelsen. Denne manglende oplysning blev også anset for at være i strid med god markedsføringsskik.
Sagen blev afsluttet med, at Forbrugerombudsmanden indskærpede vildledningsforbuddet og oplysningspligten over for elselskabet.
Lignende afgørelser