Restaurantvirksomhed politianmeldt for overtrædelse af kontantreglen
Sagen omhandler en restaurantvirksomheds manglende accept af kontantbetaling i fire af virksomhedens restauranter.
Baggrund
- Forbrugerombudsmanden modtog to klager over, at restaurantvirksomheden ikke tog imod kontanter.
- Virksomheden oplyste på hjemmesiderne for tre af restauranterne, at kunder ikke kunne betale med kontanter.
Kontantreglen
- Ifølge Betalingsloven § 81, stk. 1 er betalingsmodtagere forpligtet til at acceptere kontanter mellem kl. 06.00 og 22.00, hvis de accepterer andre betalingsformer omfattet af betalingsloven, som fx kortbetaling.
- Restaurantvirksomheden begrundede afvisningen af kontanter med corona-pandemien, men denne begrundelse fritager ikke virksomheden fra at overholde kontantreglen.
- Forbrugerombudsmanden udsendte en pressemeddelelse i maj 2020, der understregede, at kontantreglen fortsat var gældende under corona-pandemien.
Forbrugerombudsmandens konstatering
- Da restaurantvirksomheden tog imod kortbetaling, overtrådte virksomheden kontantreglen i Betalingsloven § 81 ved at afvise kontantbetaling og skilte med dette på hjemmesiderne.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden politianmeldte restaurantvirksomheden i slutningen af 2023 for overtrædelse af kontantreglen i Betalingsloven § 81, stk. 1. Restaurantvirksomheden vedtog efterfølgende en bøde på 40.000 kr.
Lignende afgørelser