Elselskab indskærpes for vildledende markedsføring af elpris
Dato
20. september 2024
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
Sagen omhandler et elselskabs markedsføring af sin elpris, som Forbrugerombudsmanden vurderede var vildledende og i strid med forbrugeraftaleloven.
Sagens omstændigheder
- Forbrugerombudsmanden modtog to klager fra forbrugere, der var utilfredse med elselskabets markedsføring af elprisen.
- Elselskabet forklarede, at de såkaldte handelsomkostninger dækkede udgifter til indkøb af el på elbørsen og ikke var en fortjeneste for selskabet.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden fandt, at elselskaber skal oplyse alle priselementer tydeligt og med samme meddelelseseffekt.
- Oplysningerne om elprisen på elselskabets hjemmeside var uklare og gav indtryk af, at forbrugerne fik strøm til spotpris, selvom der blev tillagt handelsomkostninger, transport og afgifter.
- Denne praksis var i strid med Markedsføringsloven § 5 og Forbrugeraftaleloven § 8 om oplysningspligt.
- Elselskabet havde tilsidesat sin pligt til tydeligt at oplyse om den samlede pris, inden forbrugerne afgav deres bestilling.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konkluderede, at elselskabet havde overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning og forbrugeraftalelovens regler om oplysningspligt. Selskabet havde givet uklare og uforståelige oplysninger om elprisen på sin hjemmeside, hvilket gav forbrugerne det fejlagtige indtryk, at de ville få strøm til spotpris/indkøbspris. Da oplysningerne om handelsomkostninger, transport og afgifter ikke var fremhævet med samme tydelighed, var der tale om vildledning. Forbrugerombudsmanden afsluttede sagen med at indskærpe vildledningsforbuddet over for elselskabet, men foretog sig ikke yderligere i anledning af selskabets markedsføring af sin elpris, da Forbrugerombudsmanden planlagde forhandlinger af retningslinjer for prisoplysninger på elområdet.
Lignende afgørelser