Forbrugerombudsmandens vurdering af kontantreglen ved selvbetjeningskiosker i restauranter
Dato
12. december 2024
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En restaurantkæde anmodede Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked vedrørende muligheden for at undtage deres restauranter fra pligten til at modtage kontanter. Dette skulle ske ved implementering af et selvbetjeningsmiljø, hvor bestilling og betaling udelukkende foregår via selvbetjeningskiosker.
Baggrund
- Restaurantkæden ønskede at indføre et system, hvor kunderne kun interagerer med personalet ved afhentning af maden.
- Personalets opgaver ville primært bestå af madlavning, varemodtagelse, lagerstyring og rengøring.
Problemstilling
- Spørgsmålet var, om dette kunne betragtes som et ubemandet selvbetjeningsmiljø, der er undtaget fra kravet om at modtage kontanter i henhold til Betalingsloven § 81, stk. 2.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at undtagelsen for ubemandede selvbetjeningsmiljøer skal fortolkes indskrænkende.
- "Salgsdelen" defineres som processen, hvor forbrugeren angiver sine ønsker, og betalingen efterfølgende finder sted.
- Udlevering af mad efter salget betragtes ikke som en del af salgsdelen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at restaurantkædens påtænkte løsning med selvbetjeningskiosker, hvor kunderne udelukkende bestiller og betaler via disse, og hvor personalet kun udleverer maden, kan anses for at være et ubemandet selvbetjeningsmiljø. Dette er under forudsætning af, at personalet ikke udfører arbejdsopgaver med direkte tilknytning til salgsdelen, herunder vejledning eller kontrol af kundernes bestilling og betaling. Hvis disse forudsætninger er opfyldt, vil løsningen være omfattet af undtagelsen til kontantreglen i Betalingsloven § 81, stk. 2.
Lignende afgørelser