Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmanden vurderer standardiseret opsigelsesgebyr på 1.200 kr. for fastprisaftale som urimeligt

Dato

14. august 2024

Afgørelsestype

AftalevilkårGebyrerOplysningspligterStrøm - og andre energiprodukter

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden over et elselskabs gebyr på 1.200 kr. for opsigelse af en fastpriselektricitetsleveringskontrakt inden for bindingsperioden.

Sagens omstændigheder

  • Elselskabets forretningsbetingelser indeholdt et vilkår om, at de kunne opkræve 1.200 kr., hvis forbrugeren opsagde aftalen før tid.
  • Ifølge elleveringsbekendtgørelsen kan et elselskab kun opkræve et skifterelateret gebyr, hvis gebyret er en del af kontrakten, elselskabet har informeret tydeligt om gebyret inden kontraktens indgåelse, og gebyret er forholdsmæssigt og ikke overstiger det direkte økonomiske tab for elselskabet.

Forbrugerombudsmandens vurdering

  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at et fast standardiseret gebyr på 1.200 kr. som udgangspunkt var urimeligt og uforholdsmæssigt.
  • Det var uden betydning for vurderingen, at elselskabets tab i nogen tilfælde eller som gennemsnit ville være 1.200 kr., da vilkåret om et fast standardiseret opsigelsesgebyr på forhånd fastsætter størrelsen af forbrugernes erstatningsansvar, uanset virksomhedens reelle tab.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at elselskabet ikke på en tilstrækkelig klar og forståelig måde havde oplyst forbrugerne om vilkåret.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at elselskabets standardiserede gebyr på 1.200 kr. for opsigelse af en fastprisaftale var urimeligt og i strid med Aftaleloven § 36 og Aftaleloven § 38c, samt reglerne i elleveringsbekendtgørelsen om skifterelaterede gebyrer. Forbrugerombudsmanden fandt, at vilkåret var i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik efter Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 4. Da elselskabet ikke tilstrækkeligt klart og forståeligt havde oplyst forbrugerne om vilkåret, havde selskabet tilsidesat sin oplysningspligt efter reglerne i Forbrugeraftaleloven § 8 og elleveringsbekendtgørelsen. Forbrugerombudsmanden orienterede Ankenævnet på Energiområdet om sin vurdering.

Lignende afgørelser