Streamingtjeneste tilsidesatte krav om nem online opsigelse af abonnementer
Dato
19. december 2023
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Streamingtjenesten havde i en periode henvist forbrugere, der ønskede at opsige deres abonnement, til at kontakte virksomheden telefonisk. Flere forbrugere klagede til Forbrugerombudsmanden over besværligheder ved opsigelse, herunder lang ventetid i telefonen.
Sagens baggrund
- Forbrugerombudsmanden orienterede streamingtjenesten om reglerne i Forbrugeraftaleloven § 28 a allerede i oktober 2022.
- Streamingstjenesten implementerede først en elektronisk opsigelsesmulighed på hjemmesiden i juni 2023, men opdaterede ikke informationen til kunderne.
Forbrugerombudsmandens vurdering
- Det er i strid med Forbrugeraftaleloven § 28 a at henvise kunder til telefonisk opsigelse, når aftalen er indgået online.
- Denne praksis er også i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1, jf. stk. 3, og god erhvervsskik, jf. Markedsføringsloven § 4.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at streamingtjenestens praksis med at henvise kunder til telefonisk opsigelse af abonnementer, der var indgået online, var i strid med Forbrugeraftaleloven § 28 a. Denne praksis blev ligeledes anset for at være i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3, stk. 1, jf. stk. 3, og god erhvervsskik, jf. Markedsføringsloven § 4, da det er i strid med god skik at overtræde forbrugerbeskyttende lovgivning. Streamingtjenesten afgav efterfølgende et tilsagn til Forbrugerombudsmanden om fremover at sikre, at forbrugere har nem adgang til at opsige deres abonnement på samme medie eller tekniske platform, som abonnementsaftalen er indgået på.
Lignende afgørelser