Diskotek dømt for alkoholreklamer målrettet mindreårige på Facebook
Dato
4. september 2024
Afgørelsestype
Alkohol og andre uegnede produkterBørn og unge
Fuld sag
Emner
Domme i straffesager
Lovreferencer
Sagen omhandler et diskoteks markedsføring af alkohol på Facebook, der var rettet mod unge under 18 år, herunder helt ned til 9. klasse. Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra Alkohol og Samfund vedrørende denne markedsføring.
Sagens omstændigheder
- Diskoteket havde via 11 Facebook-begivenheder reklameret for alkohol.
- Markedsføringen indeholdt tekster som "FRI BAR" og tilbud på drinks som "filur" og "isbjørn".
- Der var ingen oplysninger om, at der var tale om alkoholfri drikkevarer.
- Arrangementerne var åbne for unge fra 16 år eller 9. klasse, hvilket fremgik af markedsføringen.
Retssager
- Retten i Hillerød idømte diskoteket en bøde på 110.000 kr. for overtrædelse af Markedsføringsloven § 11, stk. 2, der forbyder alkoholreklamer rettet mod mindreårige.
- Diskoteket ankede dommen til Østre Landsret.
- Østre Landsret skærpede bøden til 125.000 kr.
Afgørelse
Østre Landsret skærpede byrettens dom og idømte diskoteket en bøde på 125.000 kroner for i 11 tilfælde at have overtrådt forbuddet mod alkoholreklamer målrettet mindreårige. Landsretten fandt det bevist, at markedsføringen af festerne blev foretaget efter aftale med diskoteket, og at diskoteket derfor var strafferetligt ansvarlig for indholdet.
Lignende afgørelser