Command Palette

Search for a command to run...

Forbrugerombudsmandens vurdering af influenters markedsføring på sociale medier: Alkohol og brug af børn

Dato

8. oktober 2024

Afgørelsestype

Alkohol og andre uegnede produkterBørn og ungeSociale medier

Fuld sag

Emner

Indskærpelser

Forbrugerombudsmanden behandlede en række sager vedrørende influenters opslag på sociale medier efter at have modtaget klager og på baggrund af omtaler i pressen.

Alkohol i markedsføring

  • Markedsføringsloven § 11, stk. 2 forbyder omtale, billeder af eller henvisning til alkohol i handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at et opslag overtrådte denne bestemmelse, da det indeholdt et billede af influenten med en drink, et billede hvor drinken fremgik på et bord, og ordet ”drinks” indgik i teksten.

Brug af børn i opslag på sociale medier

  • Markedsføringsloven § 11, stk. 3, 2. pkt., begrænser brugen af børn og unge under 15 år i handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år på sociale medier.
  • Bestemmelsen tillader kun anvendelse af børn og unge under 15 år, hvis det indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.
  • Forbrugerombudsmanden vurderede, at det ikke var naturligt, at børn eller unge under 15 år illustrerede eller viste butikker, som ikke var særligt henvendt til børn og unge.
  • I et andet opslag vurderede Forbrugerombudsmanden, at det var naturligt, at børn og unge under 15 år blev anvendt i et opslag, hvori der blev vist merchandise i form af børnetøj, legetøj og skoleudstyr, men at børnene og de unge under 15 år i de konkrete opslag ikke blev anvendt for at vise eller illustrere merchandise.

Afgørelse

Forbrugerombudsmanden vurderede, at influentens opslag, der omtalte og viste billeder af alkohol, var en overtrædelse af Markedsføringsloven § 11, stk. 2. Forbrugerombudsmanden indskærpede reglen over for influenten, som forinden havde slettet opslaget.

Vedrørende brugen af børn i opslag på sociale medier vurderede Forbrugerombudsmanden, at et opslag, der viste børn i en butik, som ikke var særligt henvendt til børn og unge, var en overtrædelse af Markedsføringsloven § 11, stk. 3, 2. pkt. Forbrugerombudsmanden indskærpede reglen over for influenten, som forinden havde slettet opslaget.

I et andet opslag vurderede Forbrugerombudsmanden, at brugen af børn i en leg/spil, hvor fokus ikke var på at illustrere eller fremvise merchandise, også var en overtrædelse af Markedsføringsloven § 11, stk. 3, 2. pkt. Forbrugerombudsmanden indskærpede reglen over for influenten, som forinden havde slettet opslaget.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at brugen af stillbilleder af børn iført børnetøj fra influentens merchandisekollektion ikke var en overtrædelse af Markedsføringsloven § 11, stk. 3, 2. pkt., da børnene indgik i en naturlig sammenhæng for at vise eller illustrere børnetøjet.

Lignende afgørelser