Ulovlige opkrævningsgebyrer og manglende overholdelse af parkeringsbekendtgørelsen ved ANPR-parkering
Dato
23. august 2023
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Flere forbrugere klagede til Forbrugerombudsmanden over opkrævninger for manglende betaling for parkering på områder med ANPR-systemer.
Sagens omstændigheder
- Parkeringsvilkårene tillod betaling op til 48 timer efter udkørsel.
- Manglende betaling inden for fristen resulterede i et brev med opkrævning af parkeringsafgiften plus et gebyr på 250-300 kr.
Forbrugerombudsmandens undersøgelser
- Opkrævningsgebyrerne blev betragtet som rykkergebyrer omfattet af Renteloven.
- Gebyrerne oversteg den tilladte grænse på 100 kr. pr. rykkerskrivelse.
- Parkeringsselskabets praksis med at sende kontrolafgifter var i strid med Bekendtgørelse om indgåelse af visse aftaler om parkering og udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder.
- Kontrolafgiften skal anbringes synligt på køretøjet eller overgives til føreren.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at opkrævningsgebyrerne, som parkeringsselskabet opkrævede, reelt var rykkergebyrer og derfor omfattet af reglerne i Renteloven § 9 b. Da gebyrerne oversteg den tilladte grænse på 100 kr. pr. rykkerskrivelse, var de ulovlige. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at der allerede var indtrådt forsinket betaling, da parkeringsselskabet sendte opkrævningsskrivelsen, og at opkrævningen derfor var en rykkerskrivelse, jf. Renteloven § 9 b, stk. 4, jf. § 7, stk. 1. Det kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.
Derudover fandt Forbrugerombudsmanden, at selskabernes praksis ved opkrævning af kontrolafgifter var i strid med Bekendtgørelse om indgåelse af visse aftaler om parkering og udstedelse af kontrolafgifter på private parkeringsområder § 1, stk. 2. Kontrolafgiften skal anbringes synligt på køretøjet eller overgives til føreren, hvilket selskaberne ikke gjorde.
Lignende afgørelser