Forbrugerombudsmanden vurderer forudbetaling ved nethandel som urimelig
Dato
12. marts 2024
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler et selskab, der drev flere netbutikker og praktiserede at trække betalingen fra forbrugerne umiddelbart efter bestilling. Dette var angivet i selskabets handelsbetingelser som "debitering finder sted direkte på købstidspunktet".
Problemstilling
- Forbrugerombudsmanden vurderede, at denne praksis fraviger den køberetlige samtidighedsgrundsætning, hvor betaling først skal ske ved levering.
- Forbrugerombudsmanden fandt, at det som udgangspunkt er urimeligt at kræve forudbetaling, da det pålægger forbrugeren risikoen for manglende levering eller konkurs.
- Da selskabet ikke havde en saglig grund til at kræve forudbetaling, var aftalevilkåret om forudbetaling urimeligt, jf. Aftaleloven § 38 c, jf. Aftaleloven § 36.
Sagens udvikling
- Selskabet ændrede efterfølgende sin betalingspraksis, så betalingen først blev trukket ved afsendelse af varerne.
- På baggrund af ændringen afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden vurderede, at selskabets praksis med at trække betaling straks efter bestilling var i strid med Markedsføringsloven § 3, stk. 1. Da selskabet ændrede sin betalingspraksis til først at trække pengene ved afsendelse af varerne, afsluttede Forbrugerombudsmanden sagen uden yderligere tiltag.
Lignende afgørelser