Command Palette

Search for a command to run...

Sag om fratrædelsesgodtgørelse og aldersdiskrimination efter funktionærloven

Dato

14. januar 2014

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Jens Zimmer ChristensenLars KristiansenLotte WetterlingMette Skov Larsen

Parter

Boet efter F (Advokat Arvid Andersen)
modDI smfAjos A/S (Advokat Thomas Nielsen)

Sagen omhandlede et krav fra boet efter F mod Ajos A/S vedrørende fratrædelsesgodtgørelse i henhold til funktionærloven § 2a og godtgørelse for aldersdiskrimination i henhold til forskelsbehandlingsloven § 7, stk. 2. F, født i 1949, blev ansat i Højgaard & Schultz A/S i 1984, som senere blev en del af MT Højgaard A/S, og fra 2007 i Ajos A/S. Han blev afskediget med 6 måneders varsel til fratrædelse den 30. november 2009 på grund af organisationsændring og markedsnedgang. F kontraopsagde sin stilling til fratrædelse den 30. juni 2009, da han havde fundet et nyt job.

Baggrund for kravet

Efter fratrædelsen modtog F en godtgørelse på 3 måneders løn i henhold til formandsoverenskomsten. Dette beløb, 143.182,20 kr., blev udbetalt i august 2009. Senere, i marts 2012, rejste F's advokat krav om yderligere fratrædelsesgodtgørelse i henhold til funktionærloven § 2a med henvisning til EU-domstolens dom i Ole Andersen-sagen fra oktober 2010. Denne dom fastslog, at det er i strid med forbuddet mod aldersdiskrimination at afskære en funktionær fra retten til fratrædelsesgodtgørelse, hvis vedkommende har ret til alderspension, men vælger at forblive erhvervsaktiv.

Parternes argumenter

Boet efter F gjorde gældende:

  • F opfyldte de objektive betingelser for kravet om 3 måneders løn efter funktionærloven § 2a med over 18 års anciennitet.
  • Retten til godtgørelse var ikke fortabt ved kontraopsigelsen.
  • Funktionærloven § 2a, stk. 3 (som den tidligere blev fortolket) er i strid med EU-rettens princip om forbud mod aldersdiskrimination, som har direkte virkning over for private arbejdsgivere.
  • Fratrædelsesaftalen fra 2009 indeholdt ikke en endelighedsklausul, der afskar F fra at fremsætte yderligere krav.
  • Kravet var ikke bortfaldet på grund af passivitet, da der ikke var en konkret anledning til at rejse kravet tidligere, og da der var tale om et præceptivt lovkrav.

Ajos A/S gjorde gældende:

  • Der var indgået en endelig fratrædelsesaftale, som afsluttede alle krav.
  • Kravet var bortfaldet på grund af passivitet, da F og hans faglige organisation burde have reageret hurtigere efter Ole Andersen-dommen.
  • EU-domstolens afgørelse og principper om aldersdiskrimination skulle ikke tillægges umiddelbar virkning mellem private parter, og slet ikke med tilbagevirkende kraft.
  • Der var ikke hjemmel i dansk ret til at pålægge en privat arbejdsgiver en sanktion i form af godtgørelse i en situation, hvor forskelsbehandlingen udledes af EU-domstolens praksis og ikke direkte af beskæftigelsesdirektivet.

Sø- og Handelsretten fandt, at princippet om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder er et almindeligt EU-retligt princip, som kan påberåbes mellem private parter. Retten henviste til EU-domstolens domme i Mangold-sagen (C-144/04) og Kücükdeveci-sagen (C-555/07), som fastslår, at nationale retter skal sikre overholdelse af dette princip og om nødvendigt undlade at anvende nationale bestemmelser, der strider herimod.

Rettens vurdering

  • Retten fastslog, at funktionærloven § 2a, stk. 3, som den tidligere blev fortolket, er i strid med beskæftigelsesdirektivet og dermed også med det almindelige EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder.
  • Fratrædelsesaftalen fra 28. maj 2009 kunne ikke fortolkes som en endelighedsklausul, der afskar F fra at fremsætte krav om godtgørelse i medfør af funktionærloven § 2a efter EU-dommen.
  • Kravet om fratrædelsesgodtgørelse var ikke bortfaldet på grund af passivitet. Retten lagde vægt på, at der ikke havde været en konkret anledning for F eller hans faglige organisation til at rejse kravet særlig hurtigt efter EU-dommen, samt at der var tale om et præceptivt lovkrav for arbejdstageren, og at der ikke fandtes særlige beskyttelseshensyn for arbejdsgiveren.
  • Det var ubestridt, at F efter sin fratræden valgte midlertidigt at give afkald på sin pension for at forblive på arbejdsmarkedet. I overensstemmelse med retstilstanden efter Ole Andersen-sagen var F derfor berettiget til fratrædelsesgodtgørelse i medfør af funktionærloven § 2a svarende til 143.182,20 kr.
  • Ajos A/S' manglende betaling af fratrædelsesgodtgørelsen udgjorde ikke aldersdiskrimination i henhold til forskelsbehandlingsloven § 7, da Ajos primært begrundede undladelsen med en indgået aftale og passivitet, og ikke med aldersdiskrimination. Ajos A/S blev derfor frifundet for godtgørelseskravet efter forskelsbehandlingsloven § 7.

Afgørelse

Sø- og Handelsretten gav boet efter F medhold i den subsidiære påstand. Ajos A/S blev tilpligtet at betale 143.182,20 kr. til boet efter F med tillæg af procesrenter fra den 30. juni 2009 i henhold til renteloven § 3, stk. 1. Ajos A/S skulle desuden betale sagsomkostninger på 32.000 kr. til boet efter F, forrentet efter renteloven § 8a.

Sagen er anket til Højesteret (HR 15/14) den 24. januar 2014. Højesteret har ændret Sø- og Handelsrettens dom den 6. december 2016. 

Lignende afgørelser