Tvist om fast afgift for fjernvarme baseret på fejlagtig kvadratmeterangivelse i overenskomst
Sagen omhandler en tvist om beregningen af den faste afgift for fjernvarme. I en overenskomst fra 30. maj 1997 aftalte klageren og Gedser Fjernvarme A.M.B.A., at den faste afgift skulle beregnes på baggrund af et areal på 170 m². I 2006 opdagede energiselskabet, at ejendommens korrekte areal ifølge Bygnings- og Boligregistret (BBR) var 310 m². Med virkning fra 1. marts 2006 varslede selskabet en forhøjelse af den faste afgift for at afspejle det større areal. Klageren afviste forhøjelsen med henvisning til den oprindelige aftale.
Klagerens påstande og argumenter
Klageren kræver, at den faste afgift fortsat beregnes på grundlag af de 170 m², som fremgår af den underskrevne overenskomst fra 1997. Klageren anfører, at valget af fjernvarme i sin tid var baseret på et specifikt tilbud, og at aftalen ikke ville være indgået, hvis den havde omfattet hele arealet. Da der ikke er foretaget ændringer på ejendommen siden aftalens indgåelse, og da aftalen ikke er tidsbegrænset, mener klageren, at beregningsgrundlaget er bindende.
Indklagedes påstande og argumenter
Energiselskabet fastholder, at den faste afgift skal beregnes ud fra det korrekte BBR-registrerede areal på 310 m². Selskabet begrunder dette med, at det er en fast regel, at afgiften følger BBR-oplysningerne, og at de har foretaget en fremadrettet regulering efter en rutinemæssig kontrol. Selskabet henviser til sine generelle leveringsbestemmelser, specifikt leveringsbestemmelsernes § 7, stk. 2, som fastlægger, at det faste bidrag beregnes på basis af arealoplysninger fra BBR-registret, og at selskabet løbende korrigerer arealangivelsen. Aftalen fra 1997 anses kun for at beskrive beregningen på daværende tidspunkt og er ikke bindende for fremtidige afgifter, der reguleres af det til enhver tid gældende tarifblad.
Ankenævnet giver klageren medhold. Gedser Fjernvarme A.M.B.A. er uberettiget til at kræve betaling af fast bidrag for yderligere kvadratmeter udover de 170 m², der er aftalt i overenskomsten fra 30. maj 1997. I det omfang klageren allerede har betalt for et større areal siden 1. marts 2006, skal Gedser Fjernvarme tilbagebetale det for meget betalte beløb inden 30 dage.
Begrundelse for afgørelsen
- Nævnet fastslår, at den individuelle, skriftlige overenskomst fra 1997 har forrang for fjernvarmeselskabets generelle leveringsbestemmelser. Da ejendommen er opført i 1900 uden senere tilbygninger, burde selskabet have været bekendt med det korrekte areal på 310 m² ved aftalens indgåelse.
- En ændring af det aftalte areal, som er et særligt byrdefuldt vilkår for forbrugeren, kan ikke ske ensidigt ved en henvisning til leveringsbestemmelsernes § 7, stk. 2. Det kræver en formel opsigelse af vilkåret i den individuelle aftale.
- Da der ikke findes specifikke opsigelsesregler for et sådant vilkår, anvender nævnet reglerne for udtrædelse af andelsselskabet analogt. Ifølge vedtægternes § 5, stk. 1, skal opsigelse ske med 18 måneders skriftligt varsel til et regnskabsårs udløb. Dette giver forbrugeren en rimelig frist til eventuelt at finde en alternativ opvarmningskilde.
- Selskabets skrivelse af 14. februar 2006 anses ikke for en korrekt opsigelse, men blot en generel meddelelse om en fremadrettet korrektion. Derfor var selskabet uberettiget til at opkræve det forhøjede bidrag.
- Gedser Fjernvarme kan først kræve betaling for det korrigerede areal, når selskabet skriftligt har varslet ændringen med 18 måneders varsel til et regnskabsårs udløb.
- Indklagede pålægges at betale sagens omkostninger på 7.000 kr. i henhold til ankenævnets vedtægter og Bekendtgørelse om omkostninger ved godkendte, private klage- eller ankenævn § 3.
Lignende afgørelser