Command Palette

Search for a command to run...

Mangel på personale til bagagehåndtering som "usædvanlig omstændighed" ved flyforsinkelse

Dato

15. maj 2024

Udsteder

Domstolen

Land

Tyskland

Dommer

EU-medlemsstater, Europa-Kommissionen, Nederlandene, EU’s institutioner og organer

Dokument

Nøgleord

Flyforsinkelse Kompensation Forordning 261/2004 Usædvanlige omstændigheder Bagagehåndtering Luftfartsselskab Lufthavnsoperatør Passagerrettigheder Præjudiciel afgørelse EU-ret

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Landgericht Köln vedrørende fortolkningen af artikel 5, stk. 3, i forordning nr. 261/2004 om kompensation til flypassagerer ved lange forsinkelser. Tvisten udspringer af en flyforsinkelse på en flyvning udført af Touristic Aviation Services Ltd (TAS), hvor Flightright GmbH, der repræsenterer passagerernes rettigheder, kræver kompensation.

TAS anførte, at forsinkelsen skyldtes mangel på personale hos lufthavnsoperatøren, der var ansvarlig for bagagehåndtering, hvilket ifølge TAS udgør en usædvanlig omstændighed. Flightright argumenterede derimod, at bagagehåndtering er en del af luftfartsselskabets normale drift, og at mangel på personale derfor ikke kan fritage for kompensationspligten.

Landgericht Köln forelagde spørgsmålet for EU-Domstolen om, hvorvidt mangel på personale hos lufthavnsoperatøren kan betragtes som en usædvanlig omstændighed, der fritager luftfartsselskabet for kompensationspligten.

Domstolen skulle tage stilling til, om mangel på personale hos en underleverandør (lufthavnsoperatøren) kan betragtes som en usædvanlig omstændighed, der ligger uden for luftfartsselskabets kontrol.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at artikel 5, stk. 3, i forordning nr. 261/2004 skal fortolkes således, at mangel på personale hos en lufthavnsoperatør, der er ansvarlig for bagagehåndtering, kan udgøre en "usædvanlig omstændighed". Dog skal luftfartsselskabet godtgøre, at denne omstændighed var uundgåelig, selv med alle rimelige forholdsregler, og at passende foranstaltninger blev truffet for at minimere følgerne.

Domstolen understreger, at det er den nationale rets opgave at vurdere, om de konstaterede mangler i bagagehåndteringen lå uden for luftfartsselskabets kontrol, og om selskabet har truffet alle rimelige foranstaltninger for at undgå forsinkelsen. Dette inkluderer at undersøge, om luftfartsselskabet kunne have benyttet sig af alternative tjenesteudbydere med tilstrækkelig kapacitet.

Retlige Principper

  • Kompensation ved forsinkelse: Passagerer har ret til kompensation ved lange forsinkelser (over tre timer), medmindre der foreligger usædvanlige omstændigheder.
  • Usædvanlige omstændigheder: En hændelse skal være ekstraordinær og uden for luftfartsselskabets kontrol for at fritage for kompensationspligt.
  • Luftfartsselskabets forpligtelser: Luftfartsselskabet skal bevise, at alle rimelige forholdsregler er truffet for at undgå forsinkelsen, selv i tilfælde af usædvanlige omstændigheder.
  • Byrdefordeling: Det er luftfartsselskabets ansvar at bevise, at forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, og at alle rimelige forholdsregler er truffet.

Lignende afgørelser