Muligheden for at kvalificere kinesiske finansielle bidrag til egyptiske virksomheder som subsidier ydet af Egypten
Dato
27. november 2024
Udsteder
Domstolen
Land
Tredjelande
Dommer
Privatperson
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler appeller fra Hengshi Egypt Fiberglass Fabrics SAE og Jushi Egypt for Fiberglass Industry SAE mod Europa-Kommissionen vedrørende udligningstold på import af glasfibervarer fra Egypten med oprindelse i Kina. Kommissionen havde indført udligningstold, da den fandt, at de egyptiske virksomheder havde modtaget subsidier fra den egyptiske stat, som i realiteten stammede fra kinesiske offentlige organer.
Appellanterne anførte, at Retten havde begået retlige fejl ved at fastslå, at finansielle bidrag fra den kinesiske stat kunne anses for subsidier ydet af den egyptiske stat. De argumenterede for, at begrebet "subsidier" i forordning 2016/1037 udelukkende omfatter finansielle bidrag fra staten i oprindelses- eller eksportlandet.
Kommissionen anførte, at Retten korrekt havde fastslået, at finansielle bidrag fra Kina kunne tilregnes Egypten, da Egypten havde udvist en adfærd, der gjorde det muligt for virksomhederne at drage fordel af disse bidrag.
Domstolen fastslog, at forordning 2016/1037 giver mulighed for at kvalificere finansielle bidrag fra staten i et andet tredjeland som subsidier, hvis det godtgøres, at staten i oprindelses- eller eksportlandet kan anses for at have ydet dette finansielle bidrag.
Domstolen forkastede appellerne og fastslog, at Retten ikke havde begået retlige fejl ved sin vurdering af sagen.
Afgørelse
- Domstolen forkastede appellerne.
- Hengshi Egypt Fiberglass Fabrics SAE og Jushi Egypt for Fiberglass Industry SAE skal betale sagsomkostningerne i sag C-269/23 P.
- Jushi Egypt for Fiberglass Industry SAE skal betale sagsomkostningerne i sag C-272/23 P.
- Tech-Fab Europe eV og European Glass Fibre Producers Association (APFE) bærer deres egne omkostninger.
Centrale EU-retlige principper
- Fortolkning af EU-retten i overensstemmelse med internationale aftaler: EU-retten skal fortolkes i overensstemmelse med internationale aftaler, som EU er part i, herunder WTO-aftalerne.
- Princippet om forrang: Internationale aftaler har forrang for afledt EU-ret, hvilket kræver, at EU-retsakter fortolkes i overensstemmelse med disse aftaler.
- Fælles handelspolitik: Udenlandske investeringer falder under EU's enekompetence inden for den fælles handelspolitik.
- Subsidier og udligningsforanstaltninger: For at en finansiel ydelse kan kvalificeres som en subsidie, skal det godtgøres, at ydelsen er ydet af staten i oprindelses- eller eksportlandet.
- Begrebet "virksomhed": En virksomhed defineres som en økonomisk enhed, der kan omfatte flere juridisk adskilte personer.
- Domstolsprøvelse af komplekse vurderinger: EU-institutionerne har et vidt skøn inden for handelspolitikken, og domstolsprøvelsen er begrænset til at kontrollere for åbenbare urigtige skøn.
Lignende afgørelser