Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af begrebet 'faktiske udgifter' og afgiftsfritagelser for energiintensive virksomheder i direktiv 2003/96/EF

Dato

12. juni 2024

Udsteder

Domstolen

Land

Polen

Dommer

EU-medlemsstater, Polen, Europa-Kommissionen, Spanien, EU’s institutioner og organer

Dokument

Nøgleord

Punktafgift Energiprodukter Elektricitet Elektrolyse Energiintensiv virksomhed Afgiftsfritagelse Ligebehandling Direktiv 2003/96/EF Faktiske udgifter Distributionsafgifter

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Naczelny Sąd Administracyjny (øverste domstol i forvaltningsretlige sager, Polen) vedrørende fortolkningen af artikel 17, stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2003/96/EF om beskatning af energiprodukter og elektricitet.

A. S.A., et polsk selskab, anfægtede et afslag på tilbagebetaling af punktafgifter betalt på elektricitet. Selskabet mente, at det burde have været omfattet af en afgiftsfritagelse som energiintensiv virksomhed, og at de faktiske omkostninger ved den købte energi skulle inkludere distributionsomkostninger og omkostninger til erhvervelse af eloprindelsescertifikater.

De centrale spørgsmål var:

  • Omfatter begrebet "faktiske udgifter" i direktiv 2003/96 distributionsafgifter?
  • Kan en energiintensiv virksomhed nægtes punktafgiftsfritagelse, hvis den allerede er fritaget for punktafgift for elektricitet anvendt i elektrolyse?

Domstolen skulle fortolke artikel 17, stk. 1, litra a), i direktiv 2003/96 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter og elektricitet.

Afgørelse

Domstolen fastslog:

  1. Artikel 17, stk. 1, litra a), i direktiv 2003/96 skal fortolkes således, at den faktiske udgift for købt energi omfatter yderligere omkostninger, der ikke er "afgifter", såsom obligatoriske distributionsafgiftssatser.
  2. Artikel 17, stk. 1, litra a), i direktiv 2003/96 er ikke til hinder for national lovgivning, der nægter punktafgiftsfritagelse til energiintensive virksomheder ved køb af elektricitet, hvis virksomheden allerede har en fritagelse for elektricitet anvendt i elektrolyse, forudsat at kriteriet er udformet og anvendt i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet.

Domstolen præciserede, at medlemsstaterne har et vist skøn ved fastlæggelsen af afgiftsordninger, men dette skøn skal udøves under overholdelse af EU-retten og ligebehandlingsprincippet.

Retlige Principper

  • Minimumsharmonisering: Direktiv 2003/96 fastsætter minimumsafgiftssatser, men tillader medlemsstaterne at opretholde eller vedtage strengere foranstaltninger, så længe det ikke hindrer direktivets formål.
  • Medlemsstaternes Skønsmargen: Medlemsstaterne har en vis skønsmargen til at udforme politikker tilpasset deres nationale situation, herunder differentierede afgiftssatser og fritagelser.
  • Ligebehandlingsprincippet: Ensartede forhold skal behandles ens, og forskellige forhold skal behandles forskelligt, medmindre en forskellig behandling er objektivt begrundet.
  • Fortolkning af EU-ret: Ved fortolkning af EU-ret skal der tages hensyn til ordlyden, sammenhængen og formålet med den pågældende bestemmelse.
  • Faktiske Udgifter: Begrebet "faktiske udgifter" omfatter alle omkostninger, der er nødvendige for at købe energi, herunder obligatoriske distributionsafgifter.

Lignende afgørelser