Command Palette

Search for a command to run...

Tilrådighedsstillelse af fjernsyn med stueantenne i udlejningslejligheder: Overføring til almenheden?

Dato

19. juni 2024

Udsteder

Domstolen

Land

Tyskland

Dommer

EU-medlemsstater, Frankrig, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Østrig

Dokument

Nøgleord

Ophavsret Overføring til almenheden Direktiv 2001/29/EF Tilrådighedsstillelse Fjernsyn Stueantenne Lejligheder Udlejning Almenhed Nyt publikum Teknologineutralitet Vinding for øje Kollektiv forvaltning GEMA GL

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Amtsgericht Potsdam vedrørende fortolkningen af artikel 3, stk. 1, i direktiv 2001/29/EF om ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet. Spørgsmålet er, om udlejning af lejligheder med fjernsyn og stueantenne udgør en overføring til almenheden.

Gesellschaft für musikalische Aufführungs- und mechanische Vervielfältigungsrechte eV (GEMA), et kollektivt forvaltningsselskab for ophavsrettigheder, har anlagt sag mod GL, der udlejer 18 lejligheder. GEMA mener, at GL krænker ophavsretten ved at stille fjernsyn med stueantenne til rådighed i lejlighederne, hvilket giver adgang til radio- og tv-udsendelser, herunder musik.

Amtsgericht Potsdam er i tvivl om, hvorvidt dette udgør en overføring til almenheden i henhold til EU-retten, særligt i lyset af tidligere domme om hotellers tilrådighedsstillelse af fjernsyn og radio i udlejningsbiler.

Domstolen skal afklare, om der er tale om en overføring til almenheden, når en udlejer stiller fjernsyn til rådighed, der modtager signaler via en stueantenne uden en central modtagelse til videresendelse af signalerne.

Domstolen bemærker, at medlemsstaterne skal sikre, at ophavsmænd har eneret til at tillade eller forbyde trådbunden eller trådløs overføring til almenheden af deres værker. Domstolen har tidligere fastslået, at begrebet "overføring til almenheden" skal fortolkes bredt og omfatter enhver overføring til den del af almenheden, som ikke befinder sig på det sted, hvorfra overføringen finder sted.

Domstolen henviser til, at den blotte tilrådighedsstillelse af fysiske faciliteter ikke i sig selv udgør en overføring til almenheden. Det er brugerens rolle og handlingens bevidste karakter, der er afgørende. Domstolen har tidligere fastslået, at hoteller og rehabiliteringscentre foretager en overføring, når de bevidst sender beskyttede værker til deres kunder.

Domstolen fremhæver, at det er den nationale ret, der skal afgøre, om der er tale om en overføring til almenheden i den konkrete sag, men giver samtidig vejledning til denne vurdering. Domstolen bemærker, at udlejer bevidst foretager en handling med det formål at give lejerne adgang til udsendelser, og at dette kan betragtes som en supplerende tjenesteydelse, der har betydning for lejlighedernes attraktivitet og lejepris.

Domstolen fastslår, at sondringen mellem fællesantenner og stueantenner er uden betydning, da en sådan sondring ikke er i overensstemmelse med princippet om teknologineutralitet.

Domstolen bemærker, at for at der kan være tale om en overføring til almenheden, skal værkerne faktisk overføres til en almenhed, hvilket indebærer et betydeligt antal personer. Domstolen fremhæver, at lejerne kan betragtes som en almenhed, hvis lejlighederne bruges til korttidsudlejning, f.eks. til turister.

Domstolen fastslår, at lejerne kan udgøre et nyt publikum, hvis de ikke ville kunne få adgang til det udsendte værk uden udlejerens indgriben. Hvis lejlighederne udlejes til beboelse, kan lejerne derimod ikke anses for at være et nyt publikum.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at begrebet »overføring til almenheden« i artikel 3, stk. 1, i direktiv 2001/29 omfatter tilrådighedsstillelse af fjernsynsapparater med stueantenne i udlejningslejligheder, når udlejningen bevidst foretages af udlejeren, og lejerne kan betragtes som et »nyt publikum«.

Domstolen præciserer, at det er den nationale ret, der skal afgøre, om der faktisk er tale om en overføring til en almenhed, idet der skal tages hensyn til antallet af personer, der potentielt kan få adgang til værkerne, og om lejlighederne primært bruges til korttidsudlejning, f.eks. til turister.

Retlige principper

  • Overføring til almenheden: Begrebet skal fortolkes bredt og omfatter enhver form for transmission til en almenhed, der ikke befinder sig på samme sted som overføreren.
  • Brugerens afgørende rolle: En overføring kræver en bevidst handling fra brugerens side, hvorved der gives adgang til beskyttede værker.
  • Vinding for øje: Overføringen sker med vinding for øje, hvis brugeren opnår en økonomisk fordel ved spredningen af de beskyttede værker.
  • Teknologineutralitet: Lovgivningen skal være teknologineutral og ikke favorisere bestemte teknologier.
  • Nyt publikum: Overførelsen skal enten ske ved brug af en ny teknisk fremgangsmåde eller være rettet mod et nyt publikum, som rettighedshaverne ikke havde taget i betragtning ved den første overføring.

Centrale EU-retlige principper

  • Artikel 3, stk. 1, i direktiv 2001/29: Medlemsstaterne skal sikre, at ophavsmænd har eneret til at tillade eller forbyde overføring til almenheden af deres værker, herunder tilrådighedsstillelse af værkerne på en sådan måde, at almenheden kan få adgang til dem individuelt.
  • Begrebet 'overføring til almenheden': Dette begreb skal fortolkes bredt og omfatter enhver overføring til en del af almenheden, der ikke er til stede på det sted, hvor overføringen finder sted. Det omfatter enhver form for trådbunden eller trådløs transmission eller retransmission af et værk til almenheden, herunder radio- og tv-udsendelser.
  • Princippet om teknologineutralitet: Lovgivningen skal være teknologineutral, hvilket betyder, at den ikke må favorisere brugen af en bestemt teknologi frem for en anden. Dette princip sikrer, at rettigheder og forpligtelser fastsættes generisk for at undgå at tilgodese specifikke teknologier.
  • 'Nyt publikum': For at en overføring kan kvalificeres som en 'overføring til almenheden', skal den enten foretages ved hjælp af en ny teknisk metode eller rettes mod et 'nyt publikum'. Et 'nyt publikum' er et publikum, som indehaverne af ophavsrettighederne ikke havde taget i betragtning, da de tillod den første overføring af deres værk til almenheden.

Anvendelse i den konkrete sag

Domstolen fastslår, at udlejers tilrådighedsstillelse af fjernsynsapparater med stueantenne i udlejningslejligheder kan udgøre en 'overføring til almenheden', hvis lejerne kan betragtes som et 'nyt publikum'. Dette er især relevant, hvis lejlighederne bruges til korttidsudlejning, f.eks. til turister, da disse personer ikke ville have adgang til de udsendte værker uden udlejerens indgriben.

Betydning for EU-retten

Denne afgørelse præciserer yderligere fortolkningen af begrebet 'overføring til almenheden' i henhold til direktiv 2001/29 og understreger vigtigheden af at beskytte ophavsmænds rettigheder i det digitale miljø. Afgørelsen bekræfter, at udlejere, der bevidst stiller fjernsyn til rådighed for deres lejere, kan være ansvarlige for overtrædelser af ophavsretten, hvis de ikke har de nødvendige tilladelser. Dommen understreger også princippet om teknologineutralitet, idet sondringen mellem fællesantenner og stueantenner ikke er afgørende for vurderingen af, om der foreligger en 'overføring til almenheden'.

Lignende afgørelser