Forpligtelse til at opretholde beredskabslagre af olieprodukter uden relevans for virksomhed
Dato
29. april 2024
Udsteder
Domstolen
Land
Bulgarien
Dommer
Europa-Kommissionen, Bulgarien, EU’s institutioner og organer, Nederlandene, Slovakiet, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Bulgarien vedrørende fortolkningen af direktiv 2009/119/EF om forpligtelse for medlemsstaterne til at holde minimumslagre af råolie og/eller olieprodukter. Sagen er forenet af sagerne C-395/22 og C-428/22.
»Trade Express-L« OOD og »DEVNJA TSIMENT« AD anfægtede påbud fra Zamestnik-predsedatel na Darzhavna agentsia »Darzhaven rezerv i voennovremenni zapasi« om at oprette og opretholde beredskabslagre af svær brændselsolie.
De centrale spørgsmål er, om nationale bestemmelser, der pålægger økonomiske aktører at oprette og opretholde beredskabslagre af olieprodukter, som ikke er relevante for deres økonomiske virksomhed, er forenelige med EU-retten, herunder proportionalitetsprincippet og retten til at drive virksomhed.
Parternes argumenter
- Trade Express og Devnja Tsiment: Hævdede, at forpligtelsen til at oprette og opretholde beredskabslagre af svær brændselsolie, som ikke er relevant for deres virksomhed, udgør en uforholdsmæssig økonomisk byrde og er i strid med EU-retten.
- Zamestnik-predsedatel na Darzhavna agentsia »Darzhaven rezerv i voennovremenni zapasi«: Argumenterede for, at de nationale bestemmelser er nødvendige for at sikre olieforsyningssikkerheden og er i overensstemmelse med EU-retten.
Domstolens vurdering
Domstolen fastslog, at medlemsstaterne har en vis skønsmargen ved fastlæggelsen af sammensætningen af beredskabslagrene, men at de nationale foranstaltninger skal være forenelige med EU-retten og proportionalitetsprincippet. Domstolen understregede, at selvom medlemsstaterne har en vis fleksibilitet, skal de nationale foranstaltninger være forenelige med EU-retten og proportionalitetsprincippet. Begrænsninger af grundlæggende rettigheder skal være nødvendige og stå i rimeligt forhold til det mål, der søges opnået.
Afgørelse
Domstolen fastslog:
- Artikel 3 i direktiv 2009/119/EF, sammenholdt med artikel 1 og artikel 2, stk. 1, litra i) og j), skal fortolkes således, at medlemsstaterne ikke er forpligtede til at opretholde beredskabslagre for alle kategorier af energiprodukter omhandlet i bilag A til forordning nr. 1099/2008. Medlemsstaterne kan opfylde forpligtelsen til at holde beredskabslagre ved at opretholde lagre, der udelukkende består af nogle af disse kategorier.
- Artikel 3 og 8 i direktiv 2009/119/EF skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for nationale bestemmelser, hvorefter en økonomisk aktør, der har importeret energiprodukter omfattet af bilag A til forordning nr. 1099/2008, kan pålægges en forpligtelse til at oprette og opretholde beredskabslagre.
- Bestemmelserne i direktiv 2009/119/EF, sammenholdt med artikel 16, artikel 17 og artikel 52, stk. 1, i EU-chartret om grundlæggende rettigheder, skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for, at en økonomisk aktørs import af energiprodukter, der henhører under en produktkategori i bilag A til forordning nr. 1099/2008, medfører en forpligtelse for denne aktør til at oprette og opretholde et beredskabslager af et energiprodukt, der henhører under en anden produktkategori, selv når aktøren ikke anvender dette produkt i sin økonomiske virksomhed, og når denne forpligtelse udgør en væsentlig økonomisk byrde, hvis forpligtelsen er forholdsmæssig.
Domstolen understregede, at medlemsstaterne har en vis skønsmargen ved fastlæggelsen af sammensætningen af beredskabslagrene, og at de kan pålægge økonomiske aktører lagringsforpligtelser. Dog skal disse forpligtelser være forenelige med EU-retten og proportionalitetsprincippet.
Centrale EU-retlige principper
Domstolen fremhævede følgende principper:
- Skønsmargen: Medlemsstaterne har en vis skønsmargen ved fastlæggelsen af sammensætningen af beredskabslagrene.
- Proportionalitetsprincippet: Nationale foranstaltninger, der begrænser grundlæggende rettigheder, skal være proportionale med det mål, der søges opnået.
- Grundlæggende rettigheder: EU-retten skal fortolkes i overensstemmelse med de grundlæggende rettigheder, der er sikret i EU-chartret om grundlæggende rettigheder, herunder retten til at drive virksomhed og ejendomsretten.
- Gennemførelse af EU-ret: Når medlemsstaterne handler inden for rammerne af EU-retten, er de forpligtet til at overholde EU-chartret om grundlæggende rettigheder.
Domstolen understregede, at selvom medlemsstaterne har en vis fleksibilitet, skal de nationale foranstaltninger være forenelige med EU-retten og proportionalitetsprincippet. Begrænsninger af grundlæggende rettigheder skal være nødvendige og stå i rimeligt forhold til det mål, der søges opnået.
Lignende afgørelser