Command Palette

Search for a command to run...

Punktafgift ved eksport af indregistreret bil: Forenelighed med EU-retten

Dato

16. maj 2023

Udsteder

Domstolen

Land

Polen

Dommer

EU’s institutioner og organer, Polen, Europa-Kommissionen, EU-medlemsstater

Dokument

Nøgleord

Punktafgift Fri varebevægelighed Artikel 110 TEUF Interne afgifter Godtgørelse Eksport Indregistrering Proportionalitetsprincip Én punktafgift Fiskale bestemmelser

Sagen omhandler en polsk statsborger, P.M., der anmodede om godtgørelse af punktafgift efter at have eksporteret en personbil til Norge. De polske skattemyndigheder afslog godtgørelsen, fordi bilen havde været midlertidigt indregistreret i Polen.

Sagen drejer sig om fortolkningen af EU-retten, særligt artikel 110 TEUF om interne afgifter, princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning, og proportionalitetsprincippet.

Baggrund

  • P.M. erhvervede en personbil inden for EU og betalte punktafgift i Polen.
  • Bilen blev midlertidigt indregistreret i Polen.
  • P.M. eksporterede bilen til Norge og anmodede om godtgørelse af den betalte punktafgift.
  • De polske myndigheder afslog, da bilen havde været indregistreret.

Centrale Spørgsmål

  • Er det i strid med EU-retten at nægte godtgørelse af punktafgift ved eksport af en bil, der har været indregistreret i Polen?
  • Krænker en sådan national regel princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning og proportionalitetsprincippet?

Domstolens Betragtninger

  • Artikel 110 TEUF forbyder diskriminerende interne afgifter, men den polske regel gælder ens for alle biler uanset oprindelse.
  • Princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning forhindrer ikke, at et køretøj beskattes flere gange i forskellige lande.
  • Proportionalitetsprincippet, som anvendes i tjenesteydelsessager (leasing), er ikke direkte relevant her, da der er tale om varebevægelse og en afgift knyttet til indregistrering.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at artikel 110, stk. 1, TEUF, princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning og proportionalitetsprincippet ikke er til hinder for en national lovgivning, der nægter godtgørelse af punktafgift for en eksporteret personbil, selvom afgiften ikke er proportional med bilens brug i medlemsstaten.

Domstolen præciserer, at:

  • Artikel 110 TEUF har til formål at sikre frie varebevægelser og fjerne beskyttelse gennem interne afgifter.
  • Princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning ikke forhindrer, at et køretøj pålægges afgifter i flere medlemsstater.
  • Proportionalitetsprincippet, som tidligere er anvendt i sager om tjenesteydelser (leasing), ikke direkte kan overføres til denne sag om varebevægelser.

Retlige Principper

  • Artikel 110 TEUF (Forbud mod diskriminerende interne afgifter):
    • Forbyder medlemsstaterne at pålægge varer fra andre medlemsstater interne afgifter, der er højere end dem, der pålægges lignende indenlandske varer.
    • Sigter mod at sikre frie varebevægelser på normale konkurrencevilkår og fjerne enhver form for beskyttelse, der kan følge af interne afgifter.
  • Princippet om én enkelt punktafgiftsopkrævning:
    • Medlemsstaterne er ikke forpligtede til at tilpasse deres skattesystemer for at undgå dobbeltbeskatning.
    • Manglende harmonisering på EU-plan betyder, at ugunstige virkninger af parallel beskatningskompetence ikke nødvendigvis udgør restriktioner for fri bevægelighed.
  • Proportionalitetsprincippet:
    • Tidligere anvendt i forbindelse med fri udveksling af tjenesteydelser (leasing), hvor afgifter skal være proportionale med varigheden af tjenesteydelsen.
    • Kan ikke direkte overføres til sager om varebevægelser, hvor afgiften er knyttet til indregistrering og forbrug, ikke til varigheden af anvendelsen.

Lignende afgørelser