Offentlige udbud: Ordregivende myndigheders skønsbeføjelse ved udelukkelse af tilbudsgivere
Dato
20. december 2023
Udsteder
Domstolen
Land
Portugal
Dommer
Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Ungarn, Tjekkiet, EU-medlemsstater, Portugal
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Portugal vedrørende fortolkningen af direktiv 2014/24/EU om offentlige udbud og direktiv 2014/25/EU om udbud i forsyningssektoren. Sagen er anlagt mellem Toscca – Equipamentos em Madeira Lda og Infraestruturas de Portugal SA og Futrifer Indústrias Ferroviárias SA vedrørende en kontrakt om indkøb af creosotbehandlede fyrretræspløkke og sveller.
Toscca anfægtede tildelingen af kontrakten til Futrifer, idet Futrifer tidligere var blevet straffet af den portugisiske konkurrencemyndighed for overtrædelse af konkurrencelovgivningen. Den forelæggende ret ønskede afklaret, om national lovgivning, der begrænser den ordregivende myndigheds mulighed for at udelukke en tilbudsgiver på grund af tidligere konkurrencefordrejende adfærd, er forenelig med EU-retten.
Den forelæggende ret stillede spørgsmål om:
- Rækkevidden af den ordregivende myndigheds skønsbeføjelse til at udelukke tilbudsgivere.
- Foreneligheden af national lovgivning, der tillægger konkurrencemyndigheden enekompetence til at vurdere konkurrenceovertrædelser.
- Kravet om begrundelse af afgørelser om tilbudsgiveres pålidelighed.
Domstolen fastslog, at direktiv 2014/24/EU og princippet om god forvaltning kræver, at ordregivende myndigheder har mulighed for at foretage en selvstændig vurdering af tilbudsgiveres pålidelighed og begrunde deres afgørelser.
Afgørelse
- Artikel 57, stk. 4, første afsnit, litra d), i direktiv 2014/24 skal fortolkes således, at den er til hinder for national lovgivning, der begrænser muligheden for at udelukke et tilbud fra en tilbudsgiver, hvis der er tungtvejende indikationer for konkurrencefordrejende adfærd.
- Artikel 57, stk. 4, første afsnit, litra d), i direktiv 2014/24 skal fortolkes således, at den er til hinder for national lovgivning, der alene tillægger den nationale konkurrencemyndighed beføjelse til at udelukke økonomiske aktører fra offentlige udbudsprocedurer på grund af overtrædelse af konkurrencereglerne.
- Artikel 57, stk. 4, første afsnit, litra d), i direktiv 2014/24, sammenholdt med det almindelige princip om god forvaltning, skal fortolkes således, at den ordregivende myndigheds afgørelse om en økonomisk aktørs pålidelighed, truffet under anvendelse af udelukkelsesgrunden i bestemmelsen, skal begrundes.
Begrundelse
Domstolen fastslog, at medlemsstaterne skal give ordregivende myndigheder mulighed for at vurdere tilbudsgiveres integritet og pålidelighed. En national lovgivning, der begrænser denne mulighed eller tillægger konkurrencemyndigheden enekompetence, er i strid med direktivets formål. Domstolen understregede også, at afgørelser om udelukkelse skal begrundes i overensstemmelse med princippet om god forvaltning.
Centrale EU-retlige principper
- Proportionalitetsprincippet: Ordregivende myndigheder skal foretage en konkret og individualiseret vurdering af enhedens adfærd baseret på alle relevante oplysninger.
- Princippet om god forvaltning: Nationale myndigheder skal begrunde deres afgørelser, så modtagerne kan forsvare deres rettigheder og træffe informerede beslutninger om retslig prøvelse.
- Ordregivende myndigheders skønsbeføjelse: EU-lovgiver har til hensigt at pålægge den ordregivende myndighed, og alene denne, at afgøre, om en ansøger eller tilbudsgiver bør udelukkes fra en offentlig udbudsprocedure.
Anvendelse i sagen
Domstolen fastslog, at den nationale lovgivning, der begrænsede den ordregivende myndigheds mulighed for at vurdere tilbudsgiveres pålidelighed og integritet, var i strid med EU-retten. Domstolen understregede, at ordregivende myndigheder skal have mulighed for at foretage en selvstændig vurdering og begrunde deres afgørelser.
Betydning for EU-retten
Afgørelsen præciserer omfanget af medlemsstaternes forpligtelse til at gennemføre direktiver om offentlige udbud. Den understreger vigtigheden af ordregivende myndigheders skønsbeføjelse og behovet for at sikre overholdelse af proportionalitetsprincippet og princippet om god forvaltning.
Lignende afgørelser