Command Palette

Search for a command to run...

Forenelighed af privatkopieringsordning med EU-retten: Kontrolbeføjelser og sammensætning af forvaltningsorgan

Dato

7. september 2022

Udsteder

Domstolen

Land

Spanien

Dommer

EU’s institutioner og organer, Spanien, Europa-Kommissionen, Frankrig, EU-medlemsstater

Dokument

Nøgleord

Ophavsret Beslægtede rettigheder Privatkopiering Rimelig kompensation Fritagelsesattest Forvaltningsorgan Intellektuel ejendomsret Ligebehandling Kontrolbeføjelser Fortrolighed Erhvervshemmeligheder

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Tribunal Supremo (øverste domstol, Spanien) vedrørende fortolkningen af direktiv 2001/29/EF om ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet, særligt artikel 5, stk. 2, litra b), samt generelle EU-retlige principper.

Sagen er anlagt af Asociación Multisectorial de Empresas de la Electrónica, las Tecnologías de la Información y la Comunicación, de las Telecomunicaciones y de los contenidos Digitales (Ametic) mod Administración General del Estado m.fl. Ametic anfægter visse bestemmelser i Real Decreto 1398/2018 om kompensation for privatkopiering.

De centrale spørgsmål er, om det er foreneligt med EU-retten, at en privatretlig enhed, der udelukkende kontrolleres af selskaber, der forvalter ophavsrettigheder, udsteder fritagelsesattester og har kontrolbeføjelser i forbindelse med ordningen om kompensation for privatkopiering.

Baggrund

  • Spansk lovgivning pålægger producenter og importører af udstyr, der kan anvendes til privatkopiering, at betale en afgift.
  • Visse erhvervsmæssige anvendelser er fritaget for denne afgift, forudsat at det godtgøres ved en attest udstedt af en juridisk person.
  • Denne juridiske person er stiftet og kontrolleret af organisationer, der forvalter ophavsrettigheder.
  • Ametic anfægter, at denne struktur skaber en interessekonflikt og er i strid med EU-retten.

Spørgsmål forelagt for EU-Domstolen

  1. Er sammensætningen af den juridiske person forenelig med direktiv 2001/29 eller generelle EU-retlige principper?
  2. Er det foreneligt med EU-retten, at denne juridiske person har beføjelser til at indhente oplysninger, herunder regnskabsoplysninger, fra aktører, der anmoder om fritagelse?

Afgørelse

Domstolen fastslog, at artikel 5, stk. 2, litra b), i direktiv 2001/29 og ligebehandlingsprincippet ikke er til hinder for en national lovgivning, der tillader en juridisk person, kontrolleret af organer for intellektuel ejendomsret, at forvalte fritagelser og tilbagebetalinger af privatkopieringskompensation, forudsat at:

  • Fritagelser og tilbagebetalinger sker rettidigt og baseret på objektive kriterier.
  • Den juridiske person ikke har skønsbeføjelser til at afvise ansøgninger.
  • Afgørelser om afslag kan appelleres til en uafhængig instans.

Domstolen fastslog også, at samme artikel og princip ikke forhindrer national lovgivning i at give denne juridiske person beføjelse til at anmode om nødvendige oplysninger til kontrol, uden at forretningshemmeligheder kan påberåbes, forudsat at den juridiske person sikrer fortrolighed.

Retlige Principper

  • Rimelig Kompensation (Artikel 5(2)(b) i Direktiv 2001/29): Medlemsstaterne kan tillade privatkopiering, men skal sikre rimelig kompensation til rettighedshavere.
  • Skønsmargen: Medlemsstaterne har en bred skønsmargen til at fastlægge detaljerne i kompensationsordningen.
  • Effektivitet: Ordningen skal være effektiv og ikke gøre tilbagebetaling af afgifter uforholdsmæssigt vanskelig.
  • Ligebehandling: Ordningen må ikke indføre uberettiget ulige behandling mellem erhvervsdrivende eller brugere.
  • Fortrolighed: Oplysninger indhentet under kontrol skal behandles fortroligt.
  • Uafhængig appel: Afgørelser om afslag på fritagelse eller tilbagebetaling skal kunne appelleres til en uafhængig instans.
  • Kollektiv forvaltning: Forvaltningen af kompensation for privatkopiering kan overdrages til kollektive forvaltningsorganisationer for ophavsrettigheder.

Lignende afgørelser