Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af overgangsbestemmelser om kvalificeret flertal i Rådet

Dato

13. juli 2022

Udsteder

Domstolen

Land

Polen

Dommer

EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen

Dokument

Nøgleord

Kvalificeret flertal afstemningsregler overgangsbestemmelser protokol nr. 36 artikel 16 TEU retssikkerhed demokratisk legitimitet store fyringsanlæg BAT-konklusioner Europa-Kommissionen Republikken Polen

Europa-Kommissionen appellerede en afgørelse fra Retten, som annullerede Kommissionens gennemførelsesafgørelse om BAT-konklusioner for store fyringsanlæg. Sagen drejede sig om fortolkningen af artikel 3, stk. 2, i protokol nr. 36 om overgangsbestemmelser vedrørende afstemningsregler i Rådet.

Kommissionen argumenterede for, at Retten havde tilsidesat artikel 16, stk. 5, TEU og artikel 16, stk. 4, TEU ved at tillade anvendelse af de gamle afstemningsregler (Nicetraktaten) efter den 31. marts 2017, såfremt en medlemsstat havde fremsat krav herom inden denne dato. Kommissionen mente, at dette underminerede retssikkerheden og den demokratiske legitimitet.

Republikken Polen anførte, at Rettens fortolkning var korrekt og nødvendig for at sikre medlemsstaternes mulighed for at udøve deres rettigheder i overgangsperioden.

Domstolen fastslog, at Rettens fortolkning ikke var i strid med EU-retten. Domstolen fremhævede, at artikel 16, stk. 5, TEU henviser til protokol nr. 36, og at intet i disse bestemmelser hindrer en afstemning efter den 31. marts 2017, hvis kravet er fremsat inden. Domstolen understregede også vigtigheden af retssikkerhed og en streng fortolkning af overgangsbestemmelserne, men fandt, at Rettens fortolkning opfyldte disse krav.

Afgørelse

  • Domstolen forkastede appellen.
  • Europa-Kommissionen skal bære sine egne omkostninger og betale Republikken Polens omkostninger.

Retlige Principper

  • Retssikkerhedsprincippet: Domstolen fremhævede vigtigheden af klare og præcise retsregler, der er forudsigelige for borgerne. Dette princip sikrer, at interesserede parter kan få kendskab til de gældende afstemningsregler.
  • Overgangsbestemmelser: Domstolen understregede, at overgangsbestemmelser skal fortolkes strengt for at sikre, at anvendelsen af disse ordninger ikke forlænges ud over den fastsatte periode. I denne sag blev det fastslået, at muligheden for at afholde en afstemning efter den 31. marts 2017 var uløseligt forbundet med overgangsordningen.
  • Princippet om repræsentativt demokrati: Domstolen anerkendte, at Unionens funktionsmåde bygger på princippet om repræsentativt demokrati, men fastslog, at dette princip ikke tilsidesættes ved en korrekt fortolkning af overgangsbestemmelserne.

Lignende afgørelser