Command Palette

Search for a command to run...

Artikel 27 i kosmetikforordningen: Rækkevidden af medlemsstaternes mulighed for at vedtage foreløbige sikkerhedsforanstaltninger

Dato

14. september 2022

Udsteder

Domstolen

Land

Frankrig

Dommer

Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Grækenland, EU-medlemsstater, Frankrig

Dokument

Nøgleord

Kosmetiske produkter Forordning 1223/2009 Sikkerhedsklausul Phenoxyethanol Mærkning Indre marked Harmonisering Sundhedsbeskyttelse Fri bevægelighed Markedsovervågning

Sagen omhandler en tvist mellem Fédération des entreprises de la beauté (FEBEA) og Agence nationale de sécurité du médicament et des produits de santé (ANSM) vedrørende en fransk afgørelse om at pålægge særlige mærkningskrav for kosmetiske produkter, der indeholder phenoxyethanol.

  • ANSM havde besluttet, at kosmetiske produkter, der ikke afrenses og indeholder phenoxyethanol, skulle mærkes med en advarsel om ikke at anvende dem på bleområdet hos børn under tre år.
  • FEBEA anfægtede afgørelsen og hævdede, at den var i strid med EU-retten, nærmere bestemt forordning nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter.
  • Conseil d'État forelagde sagen for EU-Domstolen og spurgte, om artikel 27 i forordningen tillader en medlemsstat at træffe generelle foranstaltninger for en hel produktkategori.
  • Domstolen skulle tage stilling til, om en national myndighed kan indføre en mærkningsforpligtelse for en hel kategori af kosmetiske produkter med et bestemt indholdsstof, eller om artikel 27 kun tillader individuelle foranstaltninger mod specifikke produkter.

Afgørelse

Domstolen fastslår, at artikel 27, stk. 1, i forordning nr. 1223/2009 skal fortolkes således, at den ikke tillader en medlemsstats kompetente myndighed at vedtage generelle foreløbige foranstaltninger, der gælder for en hel produktkategori baseret på et enkelt stof.

Begrundelse

Domstolen begrunder afgørelsen med:

  • Forordningens formål om at harmonisere reglerne for kosmetiske produkter for at sikre et velfungerende indre marked og et højt sundhedsbeskyttelsesniveau.
  • Artikel 27, stk. 1, omhandler kosmetiske produkter og ikke stoffer isoleret set.
  • En generel fortolkning af artikel 27, stk. 1, ville give medlemsstaterne mulighed for ensidigt at anfægte den udtømmende harmonisering, der er fastsat i forordningen.
  • En sådan fortolkning ville stride mod formålet om et velfungerende indre marked.
  • Medlemsstaternes mulighed for at vedtage foreløbige sikkerhedsforanstaltninger er et instrument til overvågning af markedet for kosmetiske produkter, mens harmoniseringen af bestemmelserne om anvendelse af stoffer i kosmetiske produkter henhører under Kommissionens ansvarsområde.

Centrale EU-retlige principper

  • Harmonisering: Forordning nr. 1223/2009 har til formål at harmonisere reglerne for kosmetiske produkter i EU for at skabe et indre marked.
  • Fri bevægelighed: Medlemsstaterne må ikke begrænse adgangen til markedet for kosmetiske produkter, der opfylder forordningens krav.
  • Sundhedsbeskyttelse: Forordningen skal sikre et højt niveau for beskyttelse af menneskers sundhed.
  • Markedsovervågning: Medlemsstaterne har pligt til at overvåge markedet for kosmetiske produkter.
  • Kompetencefordeling: Harmonisering af regler for stoffer i kosmetiske produkter er Kommissionens ansvar, mens medlemsstaterne overvåger markedet.

Anvendelse i sagen

Domstolen fastslår, at artikel 27, stk. 1, ikke kan bruges til at indføre generelle foranstaltninger, der begrænser brugen af et stof i en hel produktkategori, da dette ville stride mod harmoniseringsprincippet og kompetencefordelingen.

Lignende afgørelser