Fortsættelse af in house-kontrakt efter virksomhedssammenlægning: Krav om ny udbudsprocedure
Dato
11. maj 2022
Udsteder
Domstolen
Land
Italien
Dommer
Italien, EU-medlemsstater, Østrig, EU’s institutioner og organer, Europa-Kommissionen
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en tvist mellem Comune di Lerici og Provincia di La Spezia vedrørende affaldshåndtering. Lerici kommune havde i 2005 tildelt ACAM driften af affaldshåndteringen in house. ACAM fusionerede senere med IREN SpA efter en udbudsprocedure.
Lerici kommune anførte, at betingelserne for in house-tildeling ikke længere var opfyldt efter fusionen, da kommunen ikke havde kontrol over IREN.
Consiglio di Stato forelagde spørgsmålet for EU-Domstolen om, hvorvidt EU-retten tillader, at en kontrakt fortsætter uden udbud, når kontrollen med leverandøren er ændret.
Parternes argumenter
- Comune di Lerici: Anfører, at in house-betingelserne ikke længere er opfyldt, og at en ny udbudsprocedure er nødvendig.
- Provincia di La Spezia: Mener, at kontrakten kan fortsætte, da fusionen skete efter en udbudsprocedure.
- IREN SpA og ACAM Ambiente SpA: Argumenterer for, at kontinuiteten i tjenesteydelsen skal sikres.
Centrale spørgsmål
- Kan en offentlig kontrakt, der oprindeligt er tildelt in house, fortsætte uden udbud, når kontrollen over leverandøren ændres?
- Er det relevant, at fusionen er sket efter en udbudsprocedure?
Domstolens vurdering
Domstolen fastslår, at direktiv 2014/24 er til hinder for en automatisk forlængelse af kontrakten, da Lerici kommune ikke længere har kontrol over IREN. Udbudsproceduren ved fusionen ændrer ikke dette, da den ikke sikrer konkurrence på tidspunktet for den konkrete tildeling af affaldshåndteringskontrakten.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at direktiv 2014/24 skal fortolkes således, at det er til hinder for national lovgivning eller praksis, der automatisk forlænger en in house-kontrakt uden udbud, når den ordregivende myndighed ikke længere har kontrol over eller ejer kapitalandele i den enhed, der har fået tildelt kontrakten.
Domstolen præciserer, at fortsættelsen af en offentlig kontrakt, der oprindeligt er tildelt en in house-enhed, kræver en ny udbudsprocedure, hvis den ordregivende myndighed mister kontrollen over eller ejerskabet af den enhed, der udfører kontrakten. Dette gælder også, selvom den oprindelige tildeling skete efter en udbudsprocedure, der førte til en fusion eller overtagelse af den oprindelige kontrahent.
Retlige Principper
- In House-Undtagelsen: Domstolen bekræfter, at en ordregivende myndighed kan tildele en kontrakt uden udbud til en enhed, den kontrollerer, svarende til sine egne tjenestegrene.
- Kontrolkriteriet: For at in house-undtagelsen kan anvendes, skal den ordregivende myndighed udøve en bestemmende indflydelse på både strategiske målsætninger og væsentlige beslutninger i den kontrollerede juridiske person.
- Væsentlig Kontraktændring: Overdragelse af en kontrakt til en ny enhed, som den ordregivende myndighed ikke kontrollerer, udgør en væsentlig ændring, der kræver en ny udbudsprocedure.
- Konkurrenceprincippet: EU-retten tilsigter at fremme konkurrence ved tildeling af offentlige kontrakter, hvilket sikres gennem gennemsigtige udbudsprocedurer.
- Direktiv 2014/24 Artikel 12: Fortolkes restriktivt, således at undtagelserne fra udbudspligten kun finder anvendelse, når betingelserne for in house kontrol er opfyldt.
Lignende afgørelser