Restriktioner for reklame for ikke-receptpligtige lægemidler: Forenelighed med EU-retten
Dato
21. december 2022
Udsteder
Domstolen
Land
Letland
Dommer
Polen, Europa-Kommissionen, Letland, EU’s institutioner og organer, Grækenland, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra den lettiske forfatningsdomstol vedrørende fortolkningen af direktiv 2001/83/EF om reklame for humanmedicinske lægemidler. Sagen er anlagt af "EUROAPTIEKA" SIA, en lettisk virksomhed der driver apoteksvirksomhed, mod Ministru kabinets (den lettiske regering).
EUROAPTIEKA anfægtede lovligheden af en national bestemmelse, der forbyder visse former for reklame for lægemidler, herunder prisreklame, rabatter og kombinationssalg. EUROAPTIEKA argumenterede for, at den nationale bestemmelse er i strid med EU-retten, da den går videre end de begrænsninger, der er fastsat i direktiv 2001/83/EF.
Ministru kabinets hævdede, at den nationale bestemmelse er nødvendig for at beskytte folkesundheden og fremme rationel brug af lægemidler. De argumenterede for, at prisreklame og rabatter kan tilskynde til overforbrug og irrationel brug af lægemidler.
Den forelæggende ret ønskede at vide, om de aktiviteter, der er omfattet af den nationale bestemmelse, kan anses for "reklame for lægemidler" i direktivets forstand, og om direktivet er til hinder for en national lovgivning, der udvider listen over forbudte reklamemetoder. Den ønskede også at vide, om den omhandlede lovgivning kan anses for at begrænse reklame for lægemidler med henblik på at fremme en rationel anvendelse heraf.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 86, stk. 1, i direktiv 2001/83/EF skal fortolkes således, at udbredelse af oplysninger, der tilskynder til køb af lægemidler ved at begrunde købet med lægemidlernes pris, rabatter eller kombinationssalg, er omfattet af begrebet "reklame for lægemidler", også selvom oplysningerne ikke vedrører et bestemt lægemiddel.
Domstolen fastslår yderligere, at artikel 87, stk. 3, og artikel 90 i direktiv 2001/83/EF ikke er til hinder for en national bestemmelse, der forbyder reklame for ikke-receptpligtige og ikke-tilskudsberettigede lægemidler, hvis reklamen indeholder oplysninger, der tilskynder til køb baseret på pris, rabatter eller kombinationssalg.
Retlige principper
- Definition af reklame for lægemidler: Domstolen bekræfter, at begrebet "reklame for lægemidler" i EU-retten er bredt og omfatter enhver form for markedsføring, der har til formål at fremme salg eller forbrug af lægemidler.
- Harmonisering af regler om reklame: Direktiv 2001/83/EF har til formål at harmonisere reglerne for reklame for lægemidler i EU. Medlemsstaterne kan opretholde eller indføre yderligere restriktioner, så længe de er i overensstemmelse med direktivets mål om at beskytte folkesundheden.
- Beskyttelse af folkesundheden: Domstolen understreger, at beskyttelsen af folkesundheden er et overordnet mål i EU-retten, og at medlemsstaterne har en vis skønsmargin til at træffe foranstaltninger for at sikre dette mål.
- Rationel brug af lægemidler: Medlemsstaterne kan forbyde reklame, der tilskynder til irrationel brug af lægemidler, selvom reklamen vedrører ikke-receptpligtige lægemidler.
- Priskonkurrence og folkesundhed: Domstolen anerkender, at priskonkurrence kan være gavnlig for patienterne, men at dette ikke må underminere beskyttelsen af folkesundheden.
Lignende afgørelser