Betingelser for flygtningestatus for statsløse palæstinensere efter bortfald af UNRWA-bistand
Dato
2. marts 2022
Udsteder
Domstolen
Land
Det Forenede Kongerige
Dommer
Europa-Kommissionen, Tyskland, EU’s institutioner og organer, EU-medlemsstater
Dokument
Nøgleord
NB og AB, statsløse palæstinensere, anlagde sag mod Secretary of State for the Home Department (indenrigsministeriet i Storbritannien) efter afslag på deres ansøgning om international beskyttelse. De er registreret hos UNRWA og tidligere bosiddende i en flygtningelejr i Libanon. De påberåbte sig artikel 12, stk. 1, litra a), i direktiv 2004/83, som omhandler udelukkelse fra flygtningestatus, men også muligheden for at opnå status, hvis UNRWA's beskyttelse eller bistand er bortfaldet.
Sagsøgerne argumenterede for, at de var berettiget til flygtningestatus, da UNRWA ikke kunne yde tilstrækkelig bistand til AB, der er svært handicappet, og at de havde været udsat for alvorlig forskelsbehandling i Libanon. De anførte, at AB ikke havde adgang til uddannelse eller lægehjælp, der var tilpasset hans behov, og at familien havde lidt under de usikre levevilkår i lejren og den generelle forskelsbehandling af handicappede palæstinensere i Libanon.
Indenrigsministeriet anførte, at sagsøgerne ikke var berettiget til flygtningestatus, da AB havde modtaget tilstrækkelig bistand i Libanon, og at han ville fortsætte med at modtage denne ved en eventuel tilbagevenden. Ministeriet henviste til et center for tidlig indgriben i lejren, der ydede bistand til handicappede børn.
Den forelæggende ret ønskede afklaret, om bortfaldet af UNRWA’s beskyttelse eller bistand skulle vurderes udelukkende på grundlag af situationen på tidspunktet for udrejsen, eller om der skulle tages hensyn til omstændigheder, der er indtruffet efter dette tidspunkt. Den ønskede også afklaret, hvem der bærer bevisbyrden, og hvilke forhold der kan godtgøre et bortfald af UNRWA’s beskyttelse eller bistand.
De præjudicielle spørgsmål omhandlede:
- Vurderingstidspunktet for bortfald af UNRWA’s beskyttelse eller bistand.
- Bevisbyrden for, om en ansøger kan vende tilbage til UNRWA-området.
- Betingelserne for, at der kan siges at være objektive og berettigede grunde til, at en person rejser væk fra UNRWA’s område.
- Relevansen af bistand ydet af civilsamfundet, såsom NGO’er.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 12, stk. 1, litra a), andet punktum, i direktiv 2004/83 skal fortolkes således, at:
- Ved vurderingen af, om UNRWA's beskyttelse eller bistand er bortfaldet, skal der foretages en individuel vurdering af de relevante omstændigheder. Dette omfatter både forholdene på tidspunktet for personens udrejse fra UNRWA's operationsområde og på tidspunktet, hvor de kompetente myndigheder behandler ansøgningen om flygtningestatus.
- Hvis en person godtgør, at vedkommende blev tvunget til at forlade UNRWA's operationsområde af grunde uden for personens kontrol og vilje, er det medlemsstatens ansvar at bevise, at personen nu er i stand til at vende tilbage og opnå beskyttelse eller bistand dér.
- Det er ikke nødvendigt at godtgøre, at UNRWA eller den stat, hvor UNRWA opererer, bevidst har påført personen overlast eller frataget denne bistand. Det er tilstrækkeligt at godtgøre, at UNRWA's bistand eller beskyttelse faktisk er bortfaldet, således at organisationen ikke længere er i stand til at sikre personen levevilkår i overensstemmelse med dens opgave.
- Ved vurderingen af, om UNRWA's beskyttelse eller bistand er bortfaldet, skal der tages hensyn til bistand ydet af aktører i civilsamfundet, såsom NGO'er, hvis UNRWA har et stabilt formelt samarbejdsforhold med disse, hvor NGO'erne bistår UNRWA i opfyldelsen af dets mandat.
Begrundelse
Domstolen begrunder sin afgørelse med:
- Artikel 12, stk. 1, litra a), i direktiv 2004/83 skal fortolkes i lyset af Genèvekonventionen og de grundlæggende rettigheder.
- Udtrykket "for nærværende nyder" i Genèvekonventionens artikel 1, afsnit D, stk. 1, og "er bortfaldet" i stk. 2 indikerer, at vurderingen skal fastslå, om bistanden eller beskyttelsen rent faktisk er bortfaldet.
- Vurderingen skal baseres på en individuel bedømmelse af alle relevante forhold på tidspunktet for udrejsen og på tidspunktet for myndighedernes afgørelse.
- Medlemsstaterne skal sikre en "fuldstændig og ex-nunc-undersøgelse" af alle faktiske og retlige omstændigheder.
- Det er ikke nødvendigt at bevise en bevidst hensigt fra UNRWA eller den stat, hvor UNRWA opererer, for at fastslå, at bistanden er bortfaldet.
- Bistand fra civilsamfundet, såsom NGO'er, kan tages i betragtning, hvis UNRWA har et stabilt samarbejdsforhold med disse.
Centrale EU-retlige principper
- Fortolkning i lyset af Genèvekonventionen og grundlæggende rettigheder: EU-retten, herunder direktiv 2004/83, skal fortolkes i overensstemmelse med Genèvekonventionen om flygtninges retsstilling og EU's charter om grundlæggende rettigheder.
- Individuel vurdering: Afgørelser om flygtningestatus skal baseres på en individuel vurdering af alle relevante faktorer og omstændigheder i den konkrete sag.
- Ex nunc-undersøgelse: Medlemsstaterne skal sikre en fuldstændig og aktuel undersøgelse af de faktiske og retlige omstændigheder, der er relevante for ansøgningen om flygtningestatus.
- Bevisbyrde: Ansøgeren skal fremlægge bevis for, at vedkommende har gjort brug af UNRWA's beskyttelse, og at denne er bortfaldet. Medlemsstaten skal godtgøre, at omstændighederne har ændret sig, således at ansøgeren igen kan opnå beskyttelse fra UNRWA.
- Objektiv vurdering: Vurderingen af, om UNRWA's bistand er bortfaldet, skal baseres på objektive grunde og ikke på subjektive forhold som UNRWA's hensigt.
Anvendelse i sagen
Domstolen præciserer, at:
- Muligheden for at opnå flygtningestatus uden nødvendigvis at godtgøre frygt for forfølgelse ikke medfører en betingelsesløs ret til anerkendelse som flygtning.
- De kompetente myndigheder skal foretage en individuel vurdering af samtlige relevante faktorer for at fastslå, om ansøgerne forlod UNRWA's operationsområde af grunde, der lå uden for deres kontrol, og som hindrede dem i at modtage beskyttelse eller bistand fra UNRWA.
Betydning for EU-retten
Dommens præmisser bidrager til en præcisering af:
- Anvendelsesområdet for udelukkelsesbestemmelsen i artikel 12, stk. 1, litra a), i direktiv 2004/83.
- Betingelserne for, hvornår statsløse palæstinensere, der er registreret hos UNRWA, kan opnå flygtningestatus i EU.
- Forholdet mellem EU-retten og Genèvekonventionen på asylområdet.
- Medlemsstaternes forpligtelser i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om flygtningestatus.
Lignende afgørelser