Command Palette

Search for a command to run...

Fortolkning af begrebet "ulykke" i Montrealkonventionen ved hård landing

Dato

11. maj 2021

Udsteder

Domstolen

Land

Østrig

Dommer

EU-medlemsstater, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer, Finland

Dokument

Nøgleord

Montrealkonventionen Luftfartsselskabers erstatningsansvar Ulykke Hård landing Flyveoperationer Luftdygtighed Passagerrettigheder Præjudiciel afgørelse EU-ret Flyvehåndbog

Sagen omhandler en anmodning om præjudiciel afgørelse fra Oberster Gerichtshof i Østrig vedrørende fortolkningen af artikel 17, stk. 1, i Montrealkonventionen. Sagen er anlagt af YL mod Altenrhein Luftfahrt GmbH efter en landing i St. Gallen/Altenrhein, hvor YL angiveligt pådrog sig en diskusprolaps.

  • YL hævdede, at landingen var usædvanlig hård og derfor udgjorde en "ulykke" i henhold til Montrealkonventionen, hvilket begrunder et erstatningskrav.
  • Altenrhein Luftfahrt anførte, at landingen var inden for flyets normale driftsområde og derfor ikke var en "ulykke".
  • Oberster Gerichtshof var i tvivl om, hvorvidt en hård landing inden for flyets normale driftsområde kan betragtes som en "uforudset, ufrivillig skadevoldende hændelse" og dermed en "ulykke" i henhold til Montrealkonventionen.
  • Domstolen skulle afklare, om vurderingen af, hvorvidt en hændelse er "uforudset", skal baseres på den enkelte passagers perspektiv eller på flyets normale driftsområde.
  • Domstolen bemærkede, at en fortolkning baseret på passagerens subjektive oplevelse ville kunne føre til uensartede resultater, hvor samme hændelse ville blive betragtet som en ulykke for nogle passagerer, men ikke for andre. Domstolen fremhævede vigtigheden af at opretholde en balance mellem passagerers og luftfartsselskabers interesser.

Afgørelse

Domstolen fastslog, at begrebet "ulykke" i Montrealkonventionens artikel 17, stk. 1, ikke omfatter en landing, der er forløbet i overensstemmelse med de procedurer og operationelle begrænsninger, der gælder for det pågældende fly, inklusive tilladte afvigelser og margener for præstationsfaktorer, der væsentligt påvirker landingen, og under hensyntagen til tekniske regler og bedste praksis inden for flydrift, selvom en passager oplever landingen som uforudset.

Retlige Principper

  • Fortolkning af internationale traktater: Domstolen skal fortolke internationale traktater som Montrealkonventionen loyalt og i overensstemmelse med den sædvanlige betydning af traktatens udtryk, dens kontekst, hensigt og formål.
  • Begrebet "ulykke" i Montrealkonventionen: En "ulykke" defineres som en uforudset og ufrivillig skadevoldende hændelse.
  • Objektivt ansvar vs. Rimelig balance: Selvom Montrealkonventionen indfører et objektivt ansvar for luftfartsselskaber, skal der opretholdes en rimelig balance mellem interesserne for luftfartsselskaber og passagerer.
  • Flyveoperationer og sikkerhed: Flyvninger skal udføres i overensstemmelse med operationelle procedurer og begrænsninger angivet i flyvehåndbogen og under hensyntagen til tekniske regler og bedste praksis.
  • Passagerers subjektive opfattelse: En passagers subjektive opfattelse af en hændelse er ikke afgørende for, om hændelsen kan betegnes som en "ulykke".

Lignende afgørelser