Arealstøtte: Betydningen af faktisk anvendelse af akvakulturanlæg som agerjord
Dato
28. april 2021
Udsteder
Domstolen
Land
Rumænien
Dommer
EU-medlemsstater, Rumænien, Europa-Kommissionen, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler to rumænske selskaber, SC Piscicola Tulcea SA og Ira Invest SRL, der begge beskæftiger sig med akvakultur og landbrug. De havde ansøgt om arealstøtte under den fælles landbrugspolitik (CAP) for arealer, der i matrikelregistret var registreret som agerjord, men som blev anvendt til akvakulturanlæg.
APIA (det rumænske agentur for betalinger og interventioner inden for landbrug) afslog ansøgningerne med den begrundelse, at arealerne ikke kunne betragtes som støtteberettigede, da de var registreret som akvakulturanlæg og ikke som landbrugsarealer.
De rumænske domstole var uenige om fortolkningen af EU-retten, og Curtea de Apel Constanța forelagde derfor præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen.
De centrale spørgsmål var, om arealer, der er registreret som akvakulturanlæg, men som faktisk anvendes til landbrugsformål, kan betragtes som 'landbrugsarealer' og dermed være støtteberettigede under CAP.
Piscicola Tulcea og Ira Invest argumenterede for, at den faktiske anvendelse af arealerne, og ikke den formelle registrering, burde være afgørende.
APIA anførte, at den nationale lovgivning udelukkede støtte til arealer, der var registreret som akvakulturanlæg.
Afgørelse
Domstolen fastslår, at artikel 2, litra h), og artikel 34, stk. 2, i forordning nr. 73/2009 samt artikel 4, stk. 1, litra e), og artikel 32, stk. 2, i forordning nr. 1307/2013 skal fortolkes således, at arealer, der ifølge national ret er udlagt til fiskeopdræt, men som faktisk anvendes til landbrugsformål, betragtes som landbrugsarealer.
Domstolen begrunder afgørelsen med:
- Definitionen af 'støtteberettiget hektar' omfatter landbrugsarealer, der anvendes til landbrugsaktivitet.
- Begrebet 'landbrugsareal' omfatter 'agerjord'.
- Den faktiske anvendelse af arealerne er afgørende for kvalifikationen som 'agerjord' og dermed 'landbrugsareal'.
- Et areal skal kvalificeres som 'landbrugsareal', hvis det faktisk anvendes som 'agerjord', uanset nationale bestemmelser om jordklassificering.
- Det er de nationale myndigheders ansvar at kontrollere overholdelsen af krydsoverensstemmelseskravene og anvende sanktioner ved manglende overholdelse.
Retlige Principper
- Faktisk anvendelse: Ved vurderingen af, om et areal er støtteberettiget, er den faktiske anvendelse afgørende.
- Definition af landbrugsareal: Landbrugsarealer omfatter arealer, der anvendes til landbrugsaktiviteter, herunder agerjord.
- Krydsoverensstemmelse: Medlemsstaterne er ansvarlige for at sikre overholdelse af krydsoverensstemmelseskravene og kan pålægge sanktioner ved manglende overholdelse.
- Fortolkning af EU-ret: EU-retlige begreber skal fortolkes ensartet og i overensstemmelse med deres formål.
- Forrangsprincippet: EU-retten har forrang for national ret, hvilket betyder, at nationale bestemmelser ikke må hindre anvendelsen af EU-retten.
Lignende afgørelser