Naturgas: Fordeling af omkostninger ved forsyningssikkerhed og forbrugerbeskyttelse
Dato
29. april 2020
Udsteder
Domstolen
Land
Bulgarien
Dommer
EU-medlemsstater, Europa-Kommissionen, Bulgarien, EU’s institutioner og organer
Dokument
Nøgleord
Sagen omhandler en præjudiciel forelæggelse fra Bulgarien vedrørende fortolkningen af direktiv 2009/73/EF om fælles regler for det indre marked for naturgas og EU-chartret om grundlæggende rettigheder. Sagen er anlagt af "Оvergas Mrezhi" AD og "Balgarska gazova asotsiatsia" mod Komisia za energiyno i vodno regulirane (KEVR), den bulgarske energireguleringsmyndighed.
Sagen drejer sig om gyldigheden af bulgarsk lovgivning, der pålægger naturgasvirksomheder at opretholde naturgaslagre for at sikre forsyningssikkerheden og regelmæssig forsyning. Den finansielle byrde af disse forpligtelser overføres til kunderne via gaspriserne. De forelæggende spørgsmål omhandler, hvorvidt denne praksis er forenelig med EU-retten, særligt proportionalitetsprincippet, ikke-diskriminationsprincippet og beskyttelsen af forbrugerrettigheder.
Baggrund
- KEVR vedtog reguleringer, der pålagde naturgasvirksomheder offentlige serviceforpligtelser.
- Den finansielle byrde af disse forpligtelser blev overført til kunderne.
- "Оvergas Mrezhi" AD og "Balgarska gazova asotsiatsia" anfægtede reguleringernes lovlighed.
Centrale spørgsmål
- Er det foreneligt med EU-retten at pålægge kunderne den fulde finansielle byrde af offentlige serviceforpligtelser?
- Skal alle naturgasvirksomheder pålægges de samme forpligtelser?
- Er forbrugerne tilstrækkeligt beskyttet, når de ikke kan anfægte omkostningerne ved offentlige serviceforpligtelser?
- Er det tilladt at fritage KEVR fra visse procedurekrav ved vedtagelse af reguleringer?
Parternes argumenter
- "Оvergas Mrezhi" AD og "Balgarska gazova asotsiatsia": Reguleringerne er ulovlige og i strid med EU-retten, da de øger gaspriserne og ikke beskytter forbrugerne tilstrækkeligt.
- KEVR: Reguleringerne er nødvendige for at sikre forsyningssikkerheden og er i overensstemmelse med national lovgivning og EU-retten.
Domstolens vurdering
EU-Domstolen fastslog, at det er foreneligt med EU-retten at overføre omkostningerne til kunderne, forudsat at visse betingelser er opfyldt, herunder at foranstaltningen forfølger et mål af almen økonomisk interesse, er proportional, og at de offentlige serviceforpligtelser er klart definerede, gennemsigtige, ikke-diskriminerende og verificerbare.
Afgørelse
EU-Domstolen fastslog, at artikel 3, stk. 1-3, i direktiv 2009/73/EF, læst i lyset af artikel 36 og 38 i EU-chartret om grundlæggende rettigheder, ikke er til hinder for national lovgivning, der bestemmer, at omkostningerne forbundet med naturgaslagringsforpligtelser pålagt naturgasvirksomheder for at sikre forsyningssikkerheden og regelmæssigheden i en medlemsstat, bæres fuldt ud af disse virksomheders kunder, som kan være private, forudsat at denne lovgivning forfølger et mål af almen økonomisk interesse, overholder proportionalitetsprincippet, og at de offentlige serviceforpligtelser, den fastsætter, er klart definerede, gennemsigtige, ikke-diskriminerende, verificerbare og garanterer lige adgang for EU-gasvirksomheder til nationale forbrugere.
Domstolen præciserede også, at direktiv 2009/73/EF ikke er til hinder for national lovgivning, der fritager den nationale reguleringsmyndighed fra at overholde visse bestemmelser i national lovgivning om proceduren for vedtagelse af normative retsakter, når den vedtager en retsakt, der pålægger en offentlig serviceforpligtelse, forudsat at den ellers gældende nationale lovgivning sikrer, at denne retsakt overholder de materielle krav i den pågældende bestemmelse og er fuldt begrundet, offentliggjort under overholdelse af fortroligheden af kommercielt følsomme oplysninger og kan underkastes domstolskontrol.
Retlige principper
- Almen økonomisk interesse: Medlemsstaterne har en bred skønsmargin til at definere, hvad der udgør en tjenesteydelse af almen økonomisk interesse, men skal overholde EU-retten.
- Proportionalitetsprincippet: Statslig intervention i prisfastsættelsen af naturgas skal være proportional med det forfulgte mål og begrænset til det strengt nødvendige.
- Ikke-diskrimination: Offentlige serviceforpligtelser skal pålægges generelt og må ikke diskriminere mellem naturgasvirksomheder uden objektiv begrundelse.
- Forbrugerbeskyttelse: Medlemsstaterne skal træffe passende foranstaltninger for at beskytte slutkunder, især sårbare kunder, og sikre et højt niveau af forbrugerbeskyttelse.
- Gennemsigtighed og verificerbarhed: Offentlige serviceforpligtelser skal være klart definerede, gennemsigtige og verificerbare, så de kan underkastes domstolskontrol.
Lignende afgørelser